Relativa betyg i svensk högskola

- in Debatt
@Lundagård

En omfattande standardisering pågår av europeisk utbildning. Humanistkåren oroar sig för att det relativa betygssystemet ECTS ska införas även i Sverige.

Relativa betyg är på väg att införas vid samtliga europeiska lärosäten. Från och

med årsskiftet införs en rad olika internationella standardiseringsregler runt

om i Europa. En av dessa standardiseringsregler är införandet av en ny,

kompletterande betygsskala som alla som vill studera eller arbeta utomlands ska

kunna tillämpa i sina betygsdokument.

I korthet ser den nya betygsskalan ut som följer: ett sexgradigt

bokstavsbetygssystem ska mäta kvaliteten på studieresultatet och ett

poängsystem, ECTS credit, ska mäta arbetsmängd. För att rangordna kvaliteten på

studieresultatet inför man dels en statistiskt grundad betygssättning, så kallat

relativt betygssystem, och dels en skala som bygger på nyckelord. Exempelvis ges

för betyget A följande definition: ”Utmärkt – enastående resultat med bara

mindre fel”.

Det är upp till varje enskild högskola hur man vill komplettera det lokala

betygssystemet eller om man vill införa ECTS helt och hållet. Målet är

förmodligen ändå att fler och fler ska gå över helt till detta system. Problemet

är att vi i Sverige generellt inte ser på relativa betygssystem med särskilt

blida ögon och hur vi vid svenska lärosäten ska förhållas oss till detta är inte

på något sätt klargjort.

Nu måste du som enskild student ställa dig frågan om hur du tror att detta

drabbar eller gynnar dig. Konsekvenserna av detta blir att vi förmodligen måste

införa relativa betygssystem på alla kurser. I annat fall riskerar vi att ställa

rörliga studenter utanför den europeiska utbildnings- och arbetsmarknaden.

Införs ECTS-betygssystemet riskeras det system där ens prestationer fäller

avgörandet för betyget, och inte huruvida ens kursare är toppstudenter eller

medelmåttor.

Nils Gustafsson

ordförande för

Lunds Humanistkår

Christian Resebo

vice ordförande för

Lunds Humanistkår

Svar direkt:

”Vi måste vara öppna för kompromisser”

Relativa betyg. De orden slår an en viss klang i svenska folket med en självklar

anknytning till det omdebatterade och, sedan några år, omstöpta betygssystemet i

gymnasieskolan. Att föreslå att ett relativt betygssystem skall införas i den

svenska högre utbildningen måste väl anses vara ett politiskt självmål, för att

inte säga mord.

Eller? År 1997 undertecknade Sverige, tillsammans med övriga europeiska länder

samt USA, Canada, Australien och Nya Zeeland, den så kallade

Lissabonkonventionen. I denna konvention förbinder sig undertecknade länder att

erkänna respektive lands högre utbildning och på så sätt öka möjligheterna till

internationell rörlighet för både studenter och arbetstagare. För svensk del har

man år 2001 ratificierat konventionen och också infört en ändring i

Högskoleförordningen (6 kap 12 §) i linje med detta.

En av knäckfrågorna i erkännandeproblematiken ligger i de olika måttsystem

respektive land använder sig av. Av detta skäl har man utvecklat ett gemensamt

system för att mäta studietid och prestationer, det vi känner som ECTS, European

Credit Transfer System.

I debattinlägget från Lunds humanistkår skriver man mycket riktigt att ECTS

omfattar två huvudprinciper: en egen poängskala och ett eget betygssystem.

Poängskalan, det vill säga tidsmåttet, är lätt att införa i Sverige då dess

effekt bara blir att vi multiplicerar nuvarande poäng med faktorn 1,5 (40 poäng

blir 60 ECTS-credits). Betygsfrågan är mer kontroversiell av två skäl. Dels

detta med relativiteten, som enligt uppgift inte skall ses utifrån den

normalfördelningskurve-princip som gällde för grund- och gymnasieskolan

tidigare, och dels att betygsskalan har fler grader än vi vant oss vid.

I inlägget finns det dock vissa sakfel. Man skriver bland annat att

betygsgraderna kommer att innehålla definitioner. Dessa har man tagit bort i den

senaste versionen. Dessutom finns det en tydlig anspelning på avarterna i det

gamla gymnasiala betygssystemet, ”Införs ECTS-betygssystemet riskeras det system

där ens prestationer fäller avgörandet för betyget, och inte huruvida ens

kursare är toppstudenter eller medelmåttor”, vilket inte ska vara fallet.

Inom Utbildningsdepartementet har man tillsatt en projektgrupp i syfte att göra

en översyn av vissa examensfrågor. I detta uppdrag ingår bland annat att utreda

en eventuell anpassning av de svenska poäng- och betygssystemen till just ECTS.

Projektet planeras slutredovisas den 1 december 2003. EU-kommissionen har gett

Janerik Lundqvist vid Linköpings universitet uppdraget att verka som promotor

för både ECTS och Diploma Supplement i Sverige.

Avslutningsvis kan man konstatera att den gamla sanningen om att ge och ta

stämmer även denna gång. Om vi vill åstadkomma en förenkling i det

internationella samarbetet, måste vi vara öppna för olika kompromisser. Det som

är svårt för oss är ofta lättare att ta till sig för någon annan och vice versa.

Vad som konkret kommer att hända inom Lunds universitet i ECTS-frågan får

framtiden utvisa. Klart är att något kommer att ske …

För ytterligare information kring ECTS vid Lunds universitet, kontakta Kersti

Schmölzer, internationella sekretariatet.

Erik Hedberg

Studerandeenheten

på Lund universitet