Svartvit kopia av en Apollokatalog

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Micke Berg:

Naxos svarta nätter.

Kartago Förlag.


Jakten på äkthet – och sig själv – långt från charterorten blir i poesi- och

fotoboken Naxos svarta nätter aldrig mer spännande än en strandförsäljares

monotona utrop.

Ingen vill vara turist. Ingen av oss vill vara den där rödbrända personen som

fotograferar kända monument och köper dyr glass i hotellets bottenvåning. Alla

vill vi vill vi vara den som ser lite längre, bortom charterorternas blinkande

neonljus.

Resultatet snarlikt

När denna dröm om äkthet går längre än utflykter till landsbygden utanför

resmålets centralort och också präntas ner i en bok blir resultatet ironiskt nog

ofta snarlikt. Micke Bergs senaste bok Naxos svarta nätter med fotografier och

dikter är inget undantag. Vi har sett det förut och vi kommer garanterat att få

se det igen – svartvita fotografier med allvarsamma ansikten som frånvarande

stirrar mot kameralinsen. Allra helst gamla människor och barn, livets födelse

och slut fångat av människan som ser. Hela boken tycks skrika att även

konstnären (till skillnad från turisten) föds just där, i steget bort från den

svettiga strandpromenaden med T-shirtförsäljare och felstavade menyer på vilket

språk som helst. Att sedan resultatet av detta inbillade ställningstagande är

både tråkigt och förutsägbart verkar sakna betydelse.

Kronan på verket i Bergs odyssé i självrannsakan är, även det föga förvånande,

en kvinna. En inhemsk kvinna, svår och vacker, med bar rygg och utsläppt hår.

Kvinnan som konstnärens älskarinna blir den yttersta bekräftelsen på äkthet.

Icke att jämföra med turisten som raggar upp den snygga tjejen i baren. För nu

snackar vi stenhus och kalla nätter. Vemod och passion som vapen i jakten efter

sig själv.

Om det går – och det gör det när det gäller Naxos svarta nätter – kläms dessutom

konstnärens egna barn in i bilden mellan gamla gummor i hucklen och vitkalkade

stenväggar. Som ett försök att fördjupa den förutsägbara bilden.

Bergs fotografier är en svartvit kopia av Apollos sommarkatalog. Till råga på

allt en blädderovänlig sådan, då bokens halvhårda pärmar gör det mycket svårt

att ta till sig fotografiernas heluppslag. Och de små poemen som godtyckligt

svävar mellan fotografierna kan inte anses som annat än väldigt ointressanta.

För hur medryckande är?:

”En norsk familj dök upp. Nyanlända, bleka, glada över värmen. Deras son, en

smal femåring sprang omkring i vattenbrynet. Jag somnade nästan in, hörde vinden

ryta och donutsförsäljarens entoniga röst: donuts, donuts…”

Äktheten försvann

Jag vet inte ens om det är skrattretande att Berg inte överraskar mer än

donutsförsäljarens monotona utrop. Klart är i alla fall att den eftersökta äkta

känslan försvann. Om det var bland slitna husfasader i motljus eller brunbrända

fötter i närbild är svårt att avgöra.