Läraren som smutskastade en student i ett gruppmejl har även tidigare agerat på
liknande sätt.
– Ni är på fel utbildning och mina föreläsningar går långt över huvudet på er,
skrev läraren till studenter som kritiserat honom.
I förra numret skrev Lundagård om läraren Kenneth Holmqvist vid avdelningen för
kognitionsforskning. I ett e-brev till några kollegor bad han att få slippa en
student på sin kurs och anklagade henne samtidigt för att ljuga. En kopia av
brevet skickades också till studenten. Som förklaring angav han för Lundagård
att han ”varit i chock”.
Inte första gången
Men det var inte första gången Kenneth Holmqvist har kränkt studenter i
mejlform. Lundagård har tagit del av ett e-brev som Holmqvist för några år sedan
skickade till studenter i Multimediateknik på Campus Helsingborg.
Brevet var ett svar på kritik som studenterna framfört, men istället för att
använda synpunkterna konstruktivt valde Holmqvist att attackera studenterna.
”Jag tror att många av er går fel utbildning”, skriver han. Han sade sig också
ha ”förvånats över stora förkunskapsluckor och gymnasiala attityder till lärande
och kunskap” och att hans föreläsningar uppenbarligen gått ”långt över huvudet
på majoriteten”.
– Det var ett helt bisarrt mejl. Jag tyckte att han var fruktansvärt arrogant
som menade att kursen var för avancerad. Vår kritik hade väl snarare gått ut på
att han inte kunde förmedla det han skulle lära ut, säger Per Bolmstedt, en av
studenterna på kursen.
I vredesmod
Flera av kursdeltagarna reagerade på e-brevet och skrev till Kenneth Holmqvist.
Dagen efter ångrade han sig. I ett nytt brev till kursdeltagarna bad han om
ursäkt och förklarade att han handlat i ”djupaste vredesmod”.
Kenneth Holmqvist beklagade också att han skrivit sådant han egentligen inte
menade.
– Det var ännu mer konstigt. Om en lärare skriver ett mejl till sina studenter
tycker man att han borde stryka det han inte menar, säger Per Bolmstedt.
Inget minne
Kenneth Holmqvist har inget minne av händelsen, men säger att det generellt var
en hård attityd mellan lärare och studenter på kursen, som gavs för första
gången och fungerade dåligt.
– Det är möjligt att jag skrivit detta i min besvikelse och som en del av den
hårda kommunikationen, men jag borde inte inte ha gjort det, säger han och
betonar att kursen nu fungerar bra.
Har du vid andra tillfällen skrivit liknande e-brev till studenter?
– Den frågan svarar jag inte på.
Har du tidigare tvingats be om ursäkt för saker du skrivit till studenter?
– Inte vad jag kan påminna mig.
Peter Gärdenfors är professor vid avdelningen för kognitionsforskning och var
chef för Kenneth Holmqvist vid den aktuella tidpunkten.
– Jag har inte hört något om Kenneths svar från studenthåll, men det är möjligt
att jag läst studenternas utvärdering av kursen.
Har det varit några liknande problem tidigare med läraren?
– Nej, tvärtom. Han är mycket omtyckt som handledare och brukar få goda
kursutvärderingar.