I diskussionen efter Smålands porrspridningsförbud har många debattörer
efterlyst en definition av pornografi.
– Beslutet riktar sig mot sexframställning där kvinnor utnyttjas och behandlas illa, skriver nu Smålands inspektor Jan Löfberg. Och efterlyser samtidigt fler positiva sexskildringar.
Smålands kampanj mot att sprida porr på nätet drivs inte utifrån den definition
av ”porr” som Lundagårds artikel återger från Svenska Akademins ordlista. Det vi
menar med ”porr” i negativ mening är inte sexuellt retande framställning i ord
och bild utan istället sexframställning där kvinnor, eller allra värst barn,
utnyttjas, behandlas illa.
Porr i ordlistans mening har vi däremot enligt min mening för lite av i vår
extremt sexualförtryckande kultur.
Här har särskilt teologin ett stort ansvar: vetenskapligt bedriven skulle den
påvisa kyrkans (idealismens) enorma skuld – såsom kulturbäraren i vår historia –
till det ödesdigra förtryck av sexualdriften som vi ännu inte har lyckats befria
oss från. Att något är ”omoraliskt”, särskilt i kyrklig mening, är fortfarande
för de flesta detsamma som att det har sexanknytning. Porrindustrins och
prostitutionens blomstring beror givetvis på att förtrycket fortfarande är så
stort. Hade 60-talets sexliberalism fått fortsätta och vi sluppit den
konservativa patriarkaliska (= idealistiska) motvågen som ännu inte lagt sig,
hade vi kanske nu varit på väg mot en mer matriarkalisk avdramatisering av
sexualiteten, bort ifrån allt det våld och elände som så många
människovetenskapare visat att sexförtryck för med sig.
Men om man rättar missuppfattningen om Smålands hållning till porr och till
sovjetförtrycket (också det typisk idealistisk patriarkalism) är Lundagårds
underförstådda association (kultursida 25 i nr 1) av teologen Göran Bexell från
Småland med Smålands nations feminism hoppingivande.
Jan Löfberg
Inspektor på
Smålands nation