”Konsten är en process”

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Med nya chefen Åsa Nacking ska konsthallen i Lund vitaliseras, bland annat genom

en närmare kontakt med universitetet. Lundagård har träffat Åsa Nackings gamla konstlärare

som berättar om hennes C-uppsats med titeln: ICA-utställning i snabbköpet.

Åsa Nacking, vice museichef på Rooseum och gammal lundastudent, är Lunds nya

konsthallschef. Hon avlöser Cecilia Nelson som efter mer än ett decennium går i

pension. Trots sin relativa ungdom, 39 år, har Åsa Nacking hunnit med en hel del

inom konstvärlden. Förutom sitt nuvarande jobb har hon bland undervisat på Den

Kongelige Kunstakademin och arbetat som intendent på Lousiana.

Åsa Nacking har två nyckelord som hon vill förverkliga på Lunds konsthall:

”generositet” och ”välkomnande”. Hon vill sänka tröskeln för ovana konstbesökare

– ingen ska behöva känna sig okunnig eller utanför.

– Publiken skall helt enkelt känna sig hemma i huset för det är i mötet mellan

åskådare och konstverk som den skapande processen alstras.

Den tillträdande konsthallschefen verkar också intresserad av att ta upp

kontakten med sin gamla alma mater: institutionen för konst- och musikvetenskap

i Lund.

– Det kan vara intressant att bjuda in föreläsare som sätter in konsten i dess

sammanhang. Det är viktigt att konsten känns meningsfull och att publiken som

ser den förstår varför den är aktuell just nu. Ett annat sätt att samarbeta med

universitetet vore, funderar Åsa Nacking, att inrätta någon form av forum där

konstnärer och studenter kan träffas.

– Det är genom ett nära samarbete mellan konstnären och utställaren som den

lyckade utställningen skapas, förklarar hon och menar att allt fler konstnärer

faktiskt blir medvetna om hur de vill att deras konst skall presenteras.

Åsa Nacking studerade konstvetenskap mellan 1983 och 1987. En av lärarna hon

hade var Jan-Gunnar Sjölin, professor på institutionen för konst och

musikhistoria. Han minns henne väl.

– Hon syntes inte till så mycket på institutionen men var effektiv i sina

studier, förklarar han och drar sig till minnes när Åsa Nacking skulle skriva

sin C-poängsuppsats.

Hon skrev tillsammans med Mats Stjernstedt – även han numera känd kurator – och

de började med att presentera sina idéer för Jan-Gunnar Sjölin. De försvann

sedan spårlöst i ett år och kom tillbaka med en färdig uppsats som var något

delvis annat än de tänkt. Uppsatsen fick bra betyg och Jan-Gunnar Sjölin kommer

ihåg den som nytänkande och självständig. Den hette ICA-utställning i

snabbköpet.

Hur ska man då se på det initiativ till samarbete mellan universitetet och Lunds

konsthall som Åsa Nacking föreslår? Jan-Gunnar Sjölin svarar lite förvånat att

det redan finns ett väletablerat samarbete mellan universitetet och konsthallen,

liksom med andra utställningsinstitutioner och att han redan för länge sedan

varit med och föreläst på konsthallen. Men visst vill han gärna förstärka de

existerande banden.

Annars är Jan-Gunnar Sjölin inte imponerad av utbudet i Lund. När jag frågar

lite allmänt om kulturklimatet i staden får jag ett direkt svar.

– Vi går mot sämre tider. De höga hyrorna tvingar allt fler gallerier att stänga

och många besökare lockas snarare till Malmö.