Sveket mot Humaniststudenterna

- in Ledare

LEDAREN

Bilden av humaniststudenten som den kunskapstörstande bohemen, ständigt redo att

tända flitens lampa, har kommit på skam. Av rapporten Studentspegeln, som kom i

höstas, framgår att inte ens hälften av humanisterna pluggar mer än 20 timmar i

veckan, inkluderat den schemabundna undervisningen.

De som varit med och sammanställt rapporten drar också slutsatsen att den

tidsmässigt skrala studieinsatsen har en koppling till antalet schemalagda

undervisningstimmar: ju mindre schemabunden tid desto lägre total arbetsinsats

från studenternas sida.

Föga överraskande verkar det alltså som om humanisterna har lika halvtaskig

självdisciplin som de flesta andra.

 

Ändå är resultaten tydligen riktigt besvärande eftersom företrädare för

stora humanistiska ämnen i Lund väljer att stoppa huvudet i sanden när de förs

på tal.

I detta nummer av Lundagård förklarar till exempel Eva Queckfeldt, studierektor

på historiska institutionen, att sex timmars undervisning i veckan är en

acceptabel nivå. Att studenterna sedan inte ”behöver förta sig i sin läsning”,

som hon uttrycker det, verkar inte grumla den slutsatsen.

Queckfeldt drar sig inte heller för att försvara historieämnets luftiga schema –

och studenternas låga arbetsinsats – med argument om att studier inte är allt:

 – Att sitta och plugga in något tjockt verk om medeltiden är lärorikt, men det

kan också ge mycket att till exempel gå och se en medeltidskonsert i domkyrkan,

säger hon.

 

Hennes kollega, Birger Hedén, ställföreträdande prefekt på

litteraturvetenskapliga institutionen i Lund, väljer även han att slingra sig

från kopplingen mellan undervisningstid och studieinsats. Hedén skulle

visserligen vilja öka antalet undervisningstimmar något – för närvarande erbjuds

A-studenterna futtiga 5,8 timmar i veckan – men poängterar ändå att man inom

hans ämne ”behöver tid inte bara till att läsa utan också till att fundera över

vad man läser”.

Naturligtvis ska det finnas tid för både reflexion och medeltidskonserter. Men

det måste i alla lägen vara universitetets ambition att erbjuda en kombination

av krav och stimulans som sporrar till heltidsstudier. Allt annat vore ett svek

mot studenter som satsar stora pengar och, inte minst, flera år av sitt liv på

en utbildning.

 

Därför är det direkt stötande att universitetets nya vicerektor, Eva Åkesson,

tycks nöja sig med att ”gilla läget”. I stället för att ta till sig nya obekväma

rön och med kraft verka för att ge humanisterna en mer stimulerande utbildning

avråder hon mer eller mindre från att läsa dessa ämnen.

– Jag tycker att studenter ska leta upp de utbildningar som kräver mest eftersom

man då får bäst utbildning och blir bäst rustad för arbetslivet, säger hon.

Det brukar framhållas att de humanistiska ämnena på senare år har åderlåtits på

pengar, att glesa scheman och låga krav skulle vara en följd av resursbrist.

Till viss del är det en sann beskrivning  av situationen.

 Men man anar också en annan förklaring till problemen: det verkar som om de

ansvariga helt enkelt inte vill eller kan tänka i nya banor.

 

Den som studerar humaniora ska med knapphändig vägledning själv sitta på sin

kammare (eller möjligtvis på UB) och svettas in kunskapen – 30 till 35 timmar i

veckan. På något förunderligt vis ska detta främja kunskapsinhämtande och

reflexion på ett bättre sätt än att gå på föreläsningar och delta i seminarier

och gruppövningar.

Men studenter i humaniora är också människor med behov av stimulans, dialog och

återkoppling – och det är något man kan konstatera utan att propagera för

korvstoppning.

Om den insikten sedan skulle rasera en idylliserad och förlegad bild av

humanistiska studier vore det en välgärning.