Hösten 2001 började Frida Påhlson läsa tjugo poäng pedagogik A på Lunds
universitet. Nu läser hon på läkarlinjen i Köpenhamn och hennes syn på vad ett
universitetspoäng innebär har förändrats drastiskt.
– När jag läste pedagogik läste jag i snitt nio timmar i veckan och fick VG, nu
läser jag ungefär femtio och kämpar för godkänt.
Under pedagogiken träffades hon och hennes arbetsgrupp fyra timmar varannan
vecka då de fick ett så kallat ”case” som de gick igenom. Sedan fick de två
veckor på sig att skriva dels varsin A4 om ämnet och dels en sammanfattning för
hela gruppen.
– Vi fick alltid godkänt på sidorna, även om man inte hade läst mer än några väl
valda kapitel.
På pedagogiken har de som motto att man inte ska stressa in lärande, men detta
tycker inte Frida håller som argumnet.
– Om man nu inte ska stressa in lärande så får man lägga ut undervisningen över
en längre tid. Kursen är mer som en tiopoängskurs som läses på halvfart.
Hon tycker att det slår ekonomiskt fel när vissa bara förväntas läsa tjugo
timmar och andra dubbelt så mycket. De som läser mindre har möjlighet att arbeta
extra, något hon inte ens kan drömma om idag. Trots detta är Frida inte missnöjd
med sin första termin i Lund:
– Det var en perfekt kurs om man ville leva ett festligt studentliv och vara en
äkta novish en termin.