Hon ska smörja näringslivet

- in Nyheter
@Lundagård

Inspirerade av amerikanska lärosäten satsar nu även Lund på att pressa pengar ur

donatorer som vill sola sig i universitets glans. Till hösten ska generösa

givare kunna mingla i det exklusiva sällskapet ”Vetenskapens vänner vid Lunds

universitet” och gå på bankett i akademisk miljö, berättar projektledaren Carina

Skoglund.

Nyligen presenterade universitetet sina riktlinjer för så kallad fundraising,

ett samlingsbegrepp för metoder att få in pengar från näringslivet,

privatpersoner och stiftelser. En av universitetets planer är att bilda

sällskapet ”Vetenskapens vänner vid Lunds universitet”.

För cirka 100 000 kronor ska donatorerna kunna abonnera på medlemskap och

därigenom få tillgång till speciella förmånspaket. ”Vännerna” ska bland annat

kunna erbjudas att gå studiecirkeln ”Högutbildad – men inte bildad”. Det ser på

pappret ut som en snabbkurs i imponerande middagskonversation. Innehållet ska

enligt riktlinjerna bestå av ”böcker man bör ha läst”.

Den som driver fundraisingen i praktiken är den före detta bankdirektören Carina

Skoglund. Hon har bara varit anställd i ett halvår, men har redan dragit in fyra

och en halv miljon kronor. Ändå har man inte börjat ”sälja in konceptet än”, som

hon själv uttrycker sig.

 

Upplevelser och events

– Planerna är inte helt klara, men vi vill bland annat göra roliga events och

upplevelser kopplade till donationen. Att man till exempel får komma och mingla

med andra från näringslivet i universitetsmiljö, berättar Carina Skoglund.

Studenterna kommer också att involveras i arbetet. Gamla lundastudenter ska

hjälpa till att sprida information om universitetet och man ser gärna att

studenter medverkar vid olika slags träffar.

– När vi har banketter, eller vad det bli för events, vill de ju träffa de unga

studenterna och skapa kontakter, säger hon.

 

Kompletterande funktion

Kopplingen mellan knappa forskningsanslag och universitetets ökade intresse för

att frottera sig med potentiella donatorer, är inget man hymlar med. Intäkterna

måste helt enkelt öka och varför då inte dra nytta av universitetets status och

speciella kompetenser, går resonemanget.

– Universitetet får mindre pengar från staten och ska man överleva måste man få

in de här extrapengarna. Man har inte råd att inte bygga upp kompetensen inom

fundraising, deklarerar Carina Skoglund entusiastiskt.

Enligt henne handlar inte fundraising att gå runt med tiggarstaven utan främst

om att kartlägga vad donatorerna vill satsa på. Hon skäms inte för att arbetet

bygger på att näringslivet och universitetet drar nytta av varandra.

Universitetet ger akademisk glans och högt förtroende hos allmänheten, medan

donatorerna bidrar med ekonomiska resurser.

Carina Skoglunds vokabulär vittnar om att hon rekryterats från näringslivet. Ord

som ”events”, ”mervärde” och ”koncept” hörs sällan i universitetsvärlden.

Men tiderna förändras. De som fruktar att nära relationer mellan den akademiska

och den kommersiella sfären kan hota forskningens frihet stämplas idag ofta som

olyckskorpar, oförmögna att förstå värdet i att elfenbenstornet kompletteras med

varumärkesbyggande och marknadstänkande.

– Min övertygelse är att friheten i forskningen ska bestå och att det också är

det som efterfrågas av de från näringslivet som vill samarbeta med oss, säger

Carina Skoglund som också hoppas på att fundraisingen ska ge positiva bieffekter

på universitetes vinstdrivande bolag Lund University Education AB, som säljer

uppdragsutbildningar.

 

Vill lära av andra

Ännu finns ingen färdig policy för hur akademins integritet ska skyddas när

donationer ska underhålla olika forskningsprojekt. Carina Skoglund arbetar med

att undersöka hur andra universitet formulerar sig, men vetenskapsrådets

rekommendationer för hur extern finansiering bör hanteras har hon inte hört

talas om.

– Det är ett bra tips, jag ska titta på dem. Man behöver ju inte uppfinna hjulet

en gång till, säger hon.