Vad är vår kunskap värd?

- in Nyheter
@Lundagård

Det finns många skäl att söka sig till högre utbildning. Vissa fick vi höra

talas om i gymnasiet av syo-konsulenter och lärare: det är lättare att få arbete

om man har en akademisk examen, högre utbildning leder till högre lön, kunskap

ger makt och så vidare.

Andra skäl, som vi har upptäckt själva under studietiden, kan vara att bildning

ger ett rikare liv eller att studentlivet i sig är väldigt givande.

Oavsett vilka skäl vi har haft för att börja studera vid Lunds universitet

förenas vi av insikten att en högre utbildning är något som det är väl värt att

lägga tid och energi på.

Även om vi inte tänker på det, lägger vi också ner en hel del pengar på vår

utbildning. Vi avstår från arbetsinkomster under några år samtidigt som de

flesta av oss skuldsätter oss i framtiden genom att ta studielån.

 

Frågan är om staten verkligen delar vår insikt om den högre utbildningens värde.

Det finns mycket som tyder på att den inte gör det i tillräckligt stor

utsträckning.

Ett välkänt exempel är studiemedlen.

Samtidigt som bostadshyrorna ökar varje år ligger studiemedlet kvar på samma

nivå utan minsta hänsyn till de ökade kostnaderna.

Vi förväntas leva på 6 700 kronor i månaden trots att vi utöver de vanliga

levnadsomkostnaderna har utgifter för till exempel läroböcker – utgifter som

inte drabbar den som arbetar.

Ett annat exempel är tillgången på undervisning. Om vi studerar på heltid

förväntas vi ägna 40 timmar i veckan åt vår utbildning.

Samtidigt finns det kurser vid Lunds universitet där studenterna bara får tre

timmars lärarledd undervisning per vecka.

Är det tänkt att dessa studenter ska bedriva självstudier 37 timmar per vecka?

Det är i så fall en mycket tråkig situation, eftersom de bereds så få

möjligheter att diskutera och aktivt arbeta med de omfattande kunskaper de måste

förvärva genom självstudier.

Kan det verkligen vara värt att ta mer än 1 000 kronor i lån per vecka för att

sitta ensam hemma och läsa drygt 90% av arbetstiden?

Det kanske största problemet för oss lundastudenter är bostadsbristen.

Det är välkänt att studentlägenheter är dyra att bygga och ger liten vinst till

uthyraren. Därför är det betydligt mer attraktivt för byggherrarna att förse

marknaden med bostadsrätter och kontorslokaler.

 

Statens metod för att uppmuntra byggande av mindre lönsamma objekt är att ge

bidrag till byggherren. Under de närmaste åren kommer två miljarder kronor ur

statsbudgeten att betalas ut till olika byggprojekt. För den summan hade det

kunnat produceras en stor mängd lägenheter till såväl studenter som andra

ekonomiskt utsatta grupper med speciella behov och önskemål.

I det sammanhanget är det väldigt förvånande att staten prioriterar bostäder i

Stockholmsområdet i allmänhet, i stället för bostäder till studenter, äldre och

funktionshindrade i synnerhet.

Av de två miljarderna ska nämligen halva summan öronmärkas för lägenheter i

huvudstaden med omnejd. Någon motsvarande öronmärkning för studentbostäder finns

naturligtvis inte. Tvärtom får byggherrarna mindre pengar i bidrag för

studentbostäder än för andra lägenheter, trots att de är dyrare att bygga.

 

En central del av den nationella utbildningspolitiken är att rekryteringen till

högskolor och universitet ska breddas. Regeringen har uppmärksammat problemet

att det finns oproportionellt få studenter från icke-akademikerhem och har den

uttalade målsättningen att göra något åt det.

En annan målsättning är att 50% av varje årgång ska gå vidare till högre studier

efter gymnasiet.

Hur går de målsättningarna ihop med en politik som sänker vår köpkraft från år

till år, skär ner på undervisningen och gör det olönsamt att bygga

studentbostäder?

Vi sätter stort värde på vår utbildning, men det är hög tid att fråga sig om

staten verkligen också gör det.    

Carin Brenner

LUS vice ordförande

 

Mikael Härdig

LUS ordförande