En organiserad grupp försökte få majoritet i humanistkårens val. Gruppen låg
bakom 18 av 41 kandidater och har via flygblad spritt slagord som ”Inga baler,
inget studentikost tjafs!” och ”Ut med det gamla, in med det nyaste inom social
förändring.”
Humanistkåren lider, liksom många andra kårer, av kroniskt lågt valdeltagande. I
årets val höjdes det till drygt sex procent, en ökning med två procentenheter
från i fjol. Ovanligt många kandidater hade också nominerats – 41 kandidater
till 21 platser. Vid förra valet hade man endast 16 kandidater.
Gemensam storkår
Bakom det nyvaknade intresset finns en organiserad grupp där en stor
majoritet är medlemmar på Smålands nation. Gruppen vill överge valsystemet med
individuella kandidater till förmån för ett system där man kan rösta på
organiserade grupper med olika plattfomar. Ett liknande system finns bland annat
på samhällsvetarkåren idag.
Gruppen är också för att återinföra en gemensam storkår som på ett mer
kraftfullt sätt skulle kunna kunna agera som en part gentemot
universitetsledningen i studentfrågor. Man vill till exempel formalisera
studenternas rättigheter, som idag bara utgörs av riktlinjer från
universitetsledningen.
Mer demokrati
Totalt valdes åtta av gruppens 18 kandidater in i fullmäktige. Två av dem är
Erik Bohman och John Helmfridsson, som båda är nöjda med valresultatet
– Vi har skapat en debatt och det är en början på någonting. Vi vill ha mer
demokrati i kåren med fler tydliga viljor, säger Erik Bohman.
– Demokrati bygger på att folk ställer upp och att man har alternativ att rösta
på, fyller John Helmfridsson i och poängterar det bisarra i att man tidigare
inte haft något alternativ att rösta på.
Humanistkårens vice ordförande, Christian Resebo, är glad över att man lyckats
få så många kandidater till årets val och ser inte kuppförsöket som något hot
eftersom gruppen inte lyckats få majoritet.
Lyckad valkampanj
Resebo tror heller inte att kuppförsöket var den enda anledningen till det
stora antalet kandidater.
– Jag tror delvis det beror på att vi har bedrivit en lyckad affisch- och
informationskampanj, förklarar han.