Sommarsemestern närmar sig med stormsteg. Blotta tanken på den annalkande
ledigheten ger många en rysning av välbehag. Så är tyvärr inte fallet för
flertalet av Sveriges över 330 000 högskolestudenter.
För dessa innebär istället sommarledigheten ett ekonomiskt elddop. Rysningen
vållas av oro för den sociala situationen istället för av välbehag.
Många tvingas leva på luft, kärlek och givmilda föräldrar. Tre terminer och ett
utbyggt studiemedelssystem är en väg till att komma tillrätta med problemet.
Högskoleutbildningen i Sverige är ineffektiv, begränsar valfriheten och
tvingar många studenter att leva på marginalerna.
I dag står lokaler tomma under sommaren och studenter har ingen möjlighet att
läsa i den takt de önskar.
Ett mer flexibelt system byggt på tre 15-poängsterminer och en helårsförsörjning
skulle kunna lösa dagens problem. Detta genom att erbjuda studenterna möjlighet
till en individuell studietakt, ge tid för vila och återhämtning samt genom ett
bättre utnyttjande av lokalerna.
Utbildningstiden räknat i år skulle kortas och den studiesociala situationen för
många utsatta studenter skulle förbättras. Dessutom skulle systemet med
”helårsutbildning” minska klivet mellan studier och förvärvsarbete.
Universitet och högskolor har på senare år expanderat, vilket lett till
att studentgruppen har blivit väsentligt större och alltmer heterogen. Dagens
studenter behöver därför ett flexiblare system än det nuvarande eftersom de har
olika behov och önskemål.
De knappa ekonomiska marginalerna för studenterna är inte ett isolerat problem
bara för denna grupp.
Genom att många studenter tvingas extraarbeta vid sidan om sina heltidsstudier
drabbas såväl kvaliteten på studenternas prestationer som
genomströmningshastigheten i utbildningssystemet.
Treterminssystemet tillsammans med ett helårsförsörjande studiemedel skulle
således kunna återföra fokusen till studierna.
Idag finns alla möjligheter att genomföra en förändring. Inga regler
sätter stopp, politisk vilja finns från flera håll men det behövs samarbete och
riktlinjer för att få igång en process.
Regeringen har i sin aktuella budgetproposition konstaterat att
utbildningssystemets effektivitet måste ökas. Regeringen menar att de som söker
sig till högskolan bör så snabbt som möjligt erbjudas och genomföra en
utbildning.
SACO Studentråd delar denna analys och tillägger att ett bra utbildningssystem
måste förändras i takt med samhällets och specifikt studenternas behov och
förutsättningar.
Regeringen har således formulerat problemet, SACO Studentråd har lösningen.
För att bli säkert förvissade om lösningen: tillsätt en bred
parlamentarisk utredning!
Låt denna undersöka vilka alternativ det finns för att komma tillrätta med
problem som dålig genomströmning, sjunkande kvalitet och en dålig studiesocial
miljö för studenterna. Resultatet och lösningen förblir troligtvis detsamma; ett
flexiblare universitet byggt på ett treterminssystem.
Pär Karlsson
Linda Syrén
SACO Studentråd