Travel intelligence ger oss rå humor och oförglömliga scener bortom
backpackerkulturens ihåliga reklamradioröst.
AA Gill, Philip Marsden: Travel Intelligence. www.travelintelligence.net
Det gör inget att Travel Intelligence i huvudsak består av återpublikationer.
Man har i alla fall aldrig råd att köpa brittiska eller amerikanska
söndagstidningar där resereportagen är med. The Sunday Times kostar typ 60
kronor i svenska importbutiker. Den här sidan ger dig allt gratis – visserligen
utan bilder.
Sidan görs av ett frilanskollektiv inriktat på resereportage. AA Gill är
redaktör och här finns några av hans bästa texter ur The Sunday Times.
I synnerhet AA Gills och medredaktören Philip Marsdens texter innehåller
tillräckligt många oförglömliga scener att reportagen klarar sig utmärkt utan
foton. Marsdens återhållsamma, existentiella rapporter från Armenien och Sudan
väger fint mot Gills gonzoflirtande journalistik.
Gill – till vardags Londonstationerad TV- och restaurangkritiker – använder den
råa humorn för att ringa in ett land eller ett folk. Det omöjligt att
rekommendera honom utan citat. Följ med till en krogterass på Kuba:
”Det är landet som Joni Mitchell, Timothy Lears och Bob Dylan skulle ha
skapat om någon hade varit korkad nog att ge dom ett land att mixtra med. Det
har ett gratis utbildningssystem, en avundsvärd sjukvård, massvis med skuldfri
sex och billig rom. Det har också nästan ingen olja, ingen företagarranda, ingen
industri eller inga kontanter. [- – -]
De senaste 40 åren har i faktiska termer – i mänskliga, livskvalitativa termer –
åstadkommit absolut ingenting, mindre än ingenting. Det kunde ha varit så
annorlunda. Om Kuba bara hade varit på hur-är-läget-status med sin stora granne,
kunde det lätt ha blivit Karibiens Schweiz: neutralt, självständigt, fett av
sol, salsa och sex istället för med snö, joddlande och vindrutetorkande.”
Jag vet egentligen inte vad som förenar resten av sidans 70 journalister,
men tillsammans lyckas de i alla fall återuppväcka min reslust. Den blev
nämligen halt runt millennieskiftet – när backpackerkulturen med sin ihåliga
reklamradioröst stod parkerad framför varenda resebyrå och flåsade: ”kom med
till Canberra och hoppa nakenbungy”.
Travel Intelligence är en välformulerad motreaktion.