En välformulerad motreaktion

- in Kultur & Nöje

Travel intelligence ger oss rå humor och oförglömliga scener bortom

backpackerkulturens ihåliga reklamradioröst.

AA Gill, Philip Marsden: Travel Intelligence. www.travelintelligence.net

Det gör inget att Travel Intelligence i huvudsak består av återpublikationer.

Man har i alla fall aldrig råd att köpa brittiska eller amerikanska

söndagstidningar där resereportagen är med. The Sunday Times kostar typ 60

kronor i svenska importbutiker. Den här sidan ger dig allt gratis – visserligen

utan bilder.

Sidan görs av ett frilanskollektiv inriktat på resereportage. AA Gill är

redaktör och här finns några av hans bästa texter ur The Sunday Times.

I synnerhet AA Gills och medredaktören Philip Marsdens texter innehåller

tillräckligt många oförglömliga scener att reportagen klarar sig utmärkt utan

foton. Marsdens återhållsamma, existentiella rapporter från Armenien och Sudan

väger fint mot Gills gonzoflirtande journalistik.

Gill – till vardags Londonstationerad TV- och restaurangkritiker – använder den

råa humorn för att ringa in ett land eller ett folk. Det omöjligt att

rekommendera honom utan citat. Följ med till en krogterass på Kuba:

”Det är landet som Joni Mitchell, Timothy Lears och Bob Dylan skulle ha

skapat om någon hade varit korkad nog att ge dom ett land att mixtra med. Det

har ett gratis utbildningssystem, en avundsvärd sjukvård, massvis med skuldfri

sex och billig rom. Det har också nästan ingen olja, ingen företagarranda, ingen

industri eller inga kontanter. [- – -]

De senaste 40 åren har i faktiska termer – i mänskliga, livskvalitativa termer –

åstadkommit absolut ingenting, mindre än ingenting. Det kunde ha varit så

annorlunda. Om Kuba bara hade varit på hur-är-läget-status med sin stora granne,

kunde det lätt ha blivit Karibiens Schweiz: neutralt, självständigt, fett av

sol, salsa och sex istället för med snö, joddlande och vindrutetorkande.”

Jag vet egentligen inte vad som förenar resten av sidans 70 journalister,

men tillsammans lyckas de i alla fall återuppväcka min reslust. Den blev

nämligen halt runt millennieskiftet – när backpackerkulturen med sin ihåliga

reklamradioröst stod parkerad framför varenda resebyrå och flåsade: ”kom med

till Canberra och hoppa nakenbungy”.

Travel Intelligence är en välformulerad motreaktion.