Universitetet förtjänar inte sitt förtroende

- in Ledare
@Lundagård

LEDAREN

Universitet är bäst, till och med bättre än Ikea. Så tycker faktiskt det svenska

folket. Medborgarna litar mer på universitetet än på Ingvar Kamprad, fåtöljen

Öland och självaste bokhyllan Billy. Det hela handlar om vilka företag och

institutioner som svenskarna har mest förtroende för. Jag tycker att resultatet

är obegripligt – alltså inte att Ikea kom tvåa på listan. Men det räcker att

kasta ett getöga på detta nummer av Lundagård för att fatta varför den enorma

respekten för akademin är överdriven och delvis oförtjänt.

En doktorand på LTH har till exempel väntat i två år på att få lägga fram

sin avhandling. Handledaren har hela tiden stött både honom och det

vetenskapliga arbetet. Gång på gång har dock avdelningsföreståndaren på lösa

grunder stoppat disputationen. Det mesta tyder på att den utsatta doktoranden

har blivit en bricka i ett spel på institutionen. Inte nog med det. Han har

också fått betala för sin handledning, vilket Högskoleverket fördömer. Över 200

000 kronor har institutionen krävt hans arbetsgivare och sponsorer på. "Jag har

upplevt ett helvete i Lund", berättar han för Lundagård.

Att i flera år låta interna intriger gå ut över en doktorand på ett sådant här

självupptaget och hänsynslöst sätt skapar knappast förtroende. Bara indignation.

Man biter sig också i kinderna av irritation över hur tyska institutionen

och utvärderingsenheten på universitetet hanterar resultaten från senaste

Studentbarometern. Institutionen får bottenresultat av studenterna. Det påpekar

rapportskrivaren i mycket försiktiga underlag i en så gott som färdig version av

rapporten som Lundagård fick läsa. Efter ett ”långt samtal” mellan institutionen

och utvärderingsenheten ströks dessa formuleringar. Inte undra på att

utvärderingsenheten i vissa kårkretsar går under namnet propagandaministeriet!

De få som överhuvudtaget kommer att läsa rapporten måste nu detaljstudera

tabeller för att upptäcka bristerna på tyska institutionen. Det skulle vara så

enkelt att tydligt konstatera att det finns problem och sedan ta tag i dem.

Istället smusslas det med fakta och trippas runt ömma tår. Barnslig prestige är

vardagsmat på universitetets alla nivåer.

Att Lunds universitet har en styrelseordförande, som överhuvudtaget inte

verkar förstå värdet av demokratiska processer, bör också läggas till listan

över sådant som tär på förtroendekapitalet. ”Det var väl ändå en bra rektor man

ville ha!”, säger han som kommentar till att Lunds studentkårer är ytterst

kritiska mot att valet av ny rektor präglades av hemlighetsmakeri och nonchalans

mot valförsamlingen. Det är uppenbart att styrningen av universitet är på väg

mot en ordning där effektivitet och slutenhet knaprar in på demokrati och

öppenhet.

Och då har jag inte ens nämnt den granskning av diskriminering, som Lundagård

också tar upp i det här numret. Den berättar bland annat om musiksstudenten som

fick höra att hans fingerställning var bögig och om en muslimsk student som blev

verbalt angripen för att hon bar huvudduk. Verkligen ett trevligt och upplyst

ställe, universitetet.

Undersökningar om förtroende i all ära. Men jag minns en annan studie som

presenterades för några år sedan. Den visade att Lunds universitets rykte blev

bättre ju längre bort från Lund man undersökte. Det låter faktiskt logiskt. På

Lundagård, som har sin redaktion i självaste AF-borgen med pampig utsikt över

universitetshuset, är förtroendet för universitetet inte sällan nere och geggar

på botten. Vi träffar så ofta studenter som har råkat illa ut eller är

missnöjda.

Och det ska vi fortsätta att göra. Därför ska Lundagård från och med nu

ha en öppen redaktion varje tisdag mellan tre och fem. Vi vill träffa dig och ta

del dina erfarenheter av universitetet och livet kring det – om det som är bra,

men framförallt om det som är dåligt.

Lundagårds redaktion får genom detta antagligen varken större tilltro till

rättssäkerheten på universitetet eller benägenheten att ta krafttag mot negativa

strukturer. Det spelar mindre roll. Viktigast för oss är att vi har ditt

förtroende.