Studentaffischer fällda för sexism

- in Nyheter

Nedvärderande och schabloniserande. Det säger Näringslivets etiska råd mot

könsdiskriminerande reklam (ERK), som under sommaren fällt två affischer från

studentföreningar.

Den första anmälan riktades mot Juridiska föreningen i Stockholm, som på

affischer för en herrmiddag visade en lättklädd kvinna, samt en fjärrkontroll

med knappar som bland annat hade funktionerna "mat", "tvätta", "diska", "städa",

"handla", "sug av" och "svälj".

I sitt yttrande till ERK framförde Juridiska föreningen att syftet var att

"uppmärksamma samt att med hjälp av satir och ironi kritisera existerande

könsroller och fördomar".

Grovt kvinnoförnedrande

Frågan är varför man då arrangerar en herrmiddag över huvud taget. Anmälarna

ansåg att affischen var grovt kvinnoförnedrande och sexistisk.

Rådet gick inte bara på anmälarens linje, utan ansåg att affischen dessutom gav

en schabloniserande bild av män och deras sätt att se på kvinnor. Att framställa

kvinnor och män på ett sådant nedvärderande sätt uppvägdes inte av den påstådda

ironin.

Den andra anmälan bottnar i en affisch för Skvader dam, en gask som årligen

anordnas av Norrlands nation i Uppsala. Bilden av en kvinna, som står på en

sommaräng endast iförd tyg runt låren, ansåg anmälaren inte hade något samband

med den marknadsförda festen.

Hävdade estetisk prägel

Norrlands nation ville hellre se bilden som en hyllning till kvinnan, och

menar att den präglas av estetik och inte kan ses som sexuellt blickfång.

Rådet gjorde en annan bedömning, och skrev i sitt uttalande att affischen måste

ses som nedvärderande och kränkande mot kvinnor i allmänhet.

Båda föreningarna hävdade dessutom att affischerna inte borde omfattas av ERK:s

regler, då de bedriver ickekommersiell verksamhet. I båda fallen påpekade rådet

det faktum att affischerna använts i syfte att dra folk till evenemang som

kostat pengar.