Nedvärderande och schabloniserande. Det säger Näringslivets etiska råd mot
könsdiskriminerande reklam (ERK), som under sommaren fällt två affischer från
studentföreningar.
Den första anmälan riktades mot Juridiska föreningen i Stockholm, som på
affischer för en herrmiddag visade en lättklädd kvinna, samt en fjärrkontroll
med knappar som bland annat hade funktionerna "mat", "tvätta", "diska", "städa",
"handla", "sug av" och "svälj".
I sitt yttrande till ERK framförde Juridiska föreningen att syftet var att
"uppmärksamma samt att med hjälp av satir och ironi kritisera existerande
könsroller och fördomar".
Grovt kvinnoförnedrande
Frågan är varför man då arrangerar en herrmiddag över huvud taget. Anmälarna
ansåg att affischen var grovt kvinnoförnedrande och sexistisk.
Rådet gick inte bara på anmälarens linje, utan ansåg att affischen dessutom gav
en schabloniserande bild av män och deras sätt att se på kvinnor. Att framställa
kvinnor och män på ett sådant nedvärderande sätt uppvägdes inte av den påstådda
ironin.
Den andra anmälan bottnar i en affisch för Skvader dam, en gask som årligen
anordnas av Norrlands nation i Uppsala. Bilden av en kvinna, som står på en
sommaräng endast iförd tyg runt låren, ansåg anmälaren inte hade något samband
med den marknadsförda festen.
Hävdade estetisk prägel
Norrlands nation ville hellre se bilden som en hyllning till kvinnan, och
menar att den präglas av estetik och inte kan ses som sexuellt blickfång.
Rådet gjorde en annan bedömning, och skrev i sitt uttalande att affischen måste
ses som nedvärderande och kränkande mot kvinnor i allmänhet.
Båda föreningarna hävdade dessutom att affischerna inte borde omfattas av ERK:s
regler, då de bedriver ickekommersiell verksamhet. I båda fallen påpekade rådet
det faktum att affischerna använts i syfte att dra folk till evenemang som
kostat pengar.