“Jag hade redan ordnat flygbiljett”

- in Nyheter
@Lundagård

På akutboendet I Observatorieparken berättar studenterna om bortkomna mejl och

förvirrad information från Lunds universitet. Lundagård träffade två nyanlända

utbytestudenter.

Elisabeth Cullen från Kanada och belgiske Renaud van Melsen sitter i ett rum på

det tillfälliga akutboendet för studenter i observatoriet i Stadsparken. Ett par

tältsängar är uppställda i kala och slitna rum. Det är Lunds universitets

studentkårer som arrangerat det tillfälliga boendet.

Avråddes

När Elisabeth skulle åka till Sverige fick hon ett mejl från Lunds

universitet där hon avråddes från att åka till Lund om hon inte på förhand

ordnat med boende.

– Jag blev mycket förvirrad när jag fick mejlet. Jag visste inte ens att något

var fel. Jag trodde att boendet var klart, jag fick panik. Jag hade ju redan

ordnat allt och hade min flygbiljett.

Inte kommit fram

Efter att Elisabeth fått meddelandet tog hon kontakt med sin handläggare som

berättade att de skickat flera mejl till henne och begärt en deposition för

boendet. Dessa hade dock aldrig kommit fram och hon misslyckades därför att

betala handpenningen i tid. Hon är kritisk till att Lunds universitet inte

försökt nå henne på fler sätt än via e-post.

– Jag önskar att universitetet hade upplyst mig om problemen med att få bostad.

Om jag hade fått den informationen hade jag nog undersökt möjligheterna att

studera någon annanstans. Det är stressande att inte veta var man ska bo förrän

i sista stund, säger Elisabeth.

Kommunikationsproblem

Även Renaud berättar om problem i kommunikationen med universitet. I ett

mejl informerade han om att det snart var deadline för att ansöka om bostad. Men

när han läste brevet några dagar senare var sista ansökningsdatum redan förbi.

– Jag är mycket irriterad på International housing office (som har hand om

boendet för utbytesstudenter), jag tycker att jag har blivit illa behandlad,

säger Renaud argt.

Skyller på tekniken

Ingela Fallenius på International housing office anser att kontakterna med

utbytesstudenterna oftast fungerat bra. Att mejl försvunnit eller aldrig nått

fram till mottagaren förklarar hon med att det ibland “blir fel med tekniken”.

– Ansvaret ligger på studenten. Om studenten inte får den väntade informationen

är det upp till varje student att höra av sig till oss, säger hon.

Nu har bostadssituationen löst sig för både Elisabeth och Renaud. Elisabeth

hann, trots det korta varslet, med hjälp av Lunds universitet ordna sitt boende

innan hon åkte till Sverige, och väntar nu bara på att få flytta in. Samma dag

som Lundagård träffar Renaud har han själv löst sitt boende. Han ska dela en

lägenhet med en annan utbytesstudent.