På akutboendet I Observatorieparken berättar studenterna om bortkomna mejl och
förvirrad information från Lunds universitet. Lundagård träffade två nyanlända
utbytestudenter.
Elisabeth Cullen från Kanada och belgiske Renaud van Melsen sitter i ett rum på
det tillfälliga akutboendet för studenter i observatoriet i Stadsparken. Ett par
tältsängar är uppställda i kala och slitna rum. Det är Lunds universitets
studentkårer som arrangerat det tillfälliga boendet.
Avråddes
När Elisabeth skulle åka till Sverige fick hon ett mejl från Lunds
universitet där hon avråddes från att åka till Lund om hon inte på förhand
ordnat med boende.
– Jag blev mycket förvirrad när jag fick mejlet. Jag visste inte ens att något
var fel. Jag trodde att boendet var klart, jag fick panik. Jag hade ju redan
ordnat allt och hade min flygbiljett.
Inte kommit fram
Efter att Elisabeth fått meddelandet tog hon kontakt med sin handläggare som
berättade att de skickat flera mejl till henne och begärt en deposition för
boendet. Dessa hade dock aldrig kommit fram och hon misslyckades därför att
betala handpenningen i tid. Hon är kritisk till att Lunds universitet inte
försökt nå henne på fler sätt än via e-post.
– Jag önskar att universitetet hade upplyst mig om problemen med att få bostad.
Om jag hade fått den informationen hade jag nog undersökt möjligheterna att
studera någon annanstans. Det är stressande att inte veta var man ska bo förrän
i sista stund, säger Elisabeth.
Kommunikationsproblem
Även Renaud berättar om problem i kommunikationen med universitet. I ett
mejl informerade han om att det snart var deadline för att ansöka om bostad. Men
när han läste brevet några dagar senare var sista ansökningsdatum redan förbi.
– Jag är mycket irriterad på International housing office (som har hand om
boendet för utbytesstudenter), jag tycker att jag har blivit illa behandlad,
säger Renaud argt.
Skyller på tekniken
Ingela Fallenius på International housing office anser att kontakterna med
utbytesstudenterna oftast fungerat bra. Att mejl försvunnit eller aldrig nått
fram till mottagaren förklarar hon med att det ibland “blir fel med tekniken”.
– Ansvaret ligger på studenten. Om studenten inte får den väntade informationen
är det upp till varje student att höra av sig till oss, säger hon.
Nu har bostadssituationen löst sig för både Elisabeth och Renaud. Elisabeth
hann, trots det korta varslet, med hjälp av Lunds universitet ordna sitt boende
innan hon åkte till Sverige, och väntar nu bara på att få flytta in. Samma dag
som Lundagård träffar Renaud har han själv löst sitt boende. Han ska dela en
lägenhet med en annan utbytesstudent.