Bristerna på humaniora kartlagda

- in Nyheter

Studentbarometern 2002: Språkstudenterna tycker inte att mångfaldsfrågor är

viktiga, humaniorastudenterna slutför inte sina studier vid fakulteten och

lärarstudenterna saknar undervisning i didaktik.

Förutom att mäta hur nöjda eller missnöjda studenterna är med sin

studiesituation undersöker Studentbarometern hur stor vikt de lägger vid olika

frågor. Bland annat frågar man om mångfaldsperspektivet i undervisningen.

Studenterna vid den tyska institutionen anser – liksom språkstudenterna i övrigt

– att detta inte är så viktigt.

– Det är upprörande att studenterna inte tillmäter de här frågorna större

betydelse, säger Christian Resebo.

Ingen didaktik

Humaniorastudenterna anser också att genus- och etnicitetsperspektiv är

betydligt viktigare än de som rör sexuell identitet och funktionshinder.

Lärarstudenterna är genomgående mycket missnöjda med sin utbildning vid Lunds

universitet. De är kritiska mot att de får exakt samma ämnesundervisning som

alla andra studenter och alltså ingen särskild träning i att lära ut sin

kunskap.

Brinnande intresse

I sin handlingsplan tar Humanistkåren upp det faktum att didaktik inte finns

med i någon kursplan förrän på doktorandnivå.

– Det är mycket dåligt att studierna inte innehåller fler undervisningsmoment om

kunskapen att förmedla det man har lärt sig, säger Christian Resebo.

Lärarstudenterna skiljer sig också från övriga studenter genom att de i högre

utsträckning än andra anser att kurslitteraturen är allt för omfattande och har

för hög svårighetsgrad.

Som visats i flera andra undersökningar studerar de flesta humanister för att de

har ett brinnande intresse för ämnet. Men i nya Studentbarometern framkommer

också att intresset för yrkesanknytning till studierna ökar ju längre

studenterna läst. Dessutom slutför få sina studier inom humaniora.

Dålig arbetsmarknad

Christian Resebo tror att förklaringen ligger i att studenterna efter att ha

läst ett tag inser hur dålig arbetsmarknaden är. Trots att i princip all

grundutbildning är inriktad på forskning finns det bara plats för en procent av

studenterna på forskarutbildningen. Fakulteten är dessutom dålig på att visa

utåt vad deras kunskaper är värda, menar han.

– Men även arbetsmarknaden är trångsynt. Det finns en överdriven tilltro till

civilekonomer och ingenjörer idag.