Studentbarometern 2002: Språkstudenterna tycker inte att mångfaldsfrågor är
viktiga, humaniorastudenterna slutför inte sina studier vid fakulteten och
lärarstudenterna saknar undervisning i didaktik.
Förutom att mäta hur nöjda eller missnöjda studenterna är med sin
studiesituation undersöker Studentbarometern hur stor vikt de lägger vid olika
frågor. Bland annat frågar man om mångfaldsperspektivet i undervisningen.
Studenterna vid den tyska institutionen anser – liksom språkstudenterna i övrigt
– att detta inte är så viktigt.
– Det är upprörande att studenterna inte tillmäter de här frågorna större
betydelse, säger Christian Resebo.
Ingen didaktik
Humaniorastudenterna anser också att genus- och etnicitetsperspektiv är
betydligt viktigare än de som rör sexuell identitet och funktionshinder.
Lärarstudenterna är genomgående mycket missnöjda med sin utbildning vid Lunds
universitet. De är kritiska mot att de får exakt samma ämnesundervisning som
alla andra studenter och alltså ingen särskild träning i att lära ut sin
kunskap.
Brinnande intresse
I sin handlingsplan tar Humanistkåren upp det faktum att didaktik inte finns
med i någon kursplan förrän på doktorandnivå.
– Det är mycket dåligt att studierna inte innehåller fler undervisningsmoment om
kunskapen att förmedla det man har lärt sig, säger Christian Resebo.
Lärarstudenterna skiljer sig också från övriga studenter genom att de i högre
utsträckning än andra anser att kurslitteraturen är allt för omfattande och har
för hög svårighetsgrad.
Som visats i flera andra undersökningar studerar de flesta humanister för att de
har ett brinnande intresse för ämnet. Men i nya Studentbarometern framkommer
också att intresset för yrkesanknytning till studierna ökar ju längre
studenterna läst. Dessutom slutför få sina studier inom humaniora.
Dålig arbetsmarknad
Christian Resebo tror att förklaringen ligger i att studenterna efter att ha
läst ett tag inser hur dålig arbetsmarknaden är. Trots att i princip all
grundutbildning är inriktad på forskning finns det bara plats för en procent av
studenterna på forskarutbildningen. Fakulteten är dessutom dålig på att visa
utåt vad deras kunskaper är värda, menar han.
– Men även arbetsmarknaden är trångsynt. Det finns en överdriven tilltro till
civilekonomer och ingenjörer idag.