– Jag kunde få ett mejl ett på natten kvällen innan tentan. Man blir som en
slags mellanhand eftersom det är lättare att vända sig till mig än till läraren.
Viktoria Wallin har varit mentor på litteraturvetenskapliga instititutionen. I
sin grupp hade hon runt tjugofem studenter som gick A-kursen, eller kidsen som
hon också kallar dem.
– De första veckorna var det många lära känna-grejer. Alla presenterade sig, man
pratade om varför man läste litteraturvetenskap och tog en öl. Det skapade en
bra gruppkänsla.
Hennes uppgift som mentor var att ta upp saker som studenterna ville
diskutera mer. Hon hjälpte också till med studietekniken: hur man kan läsa
litteraturen och var man tar reda på fakta. Men Viktoria tycker att det är
viktigt att lyfta fram att man inte ska vara en extralärare.
– Man kunde få ett mejl ett på natten kvällen innan tentan. Man blir som en
slags mellanhand eftersom det är lättare att vända sig till mig än till läraren.
Men jag betonade flera gånger att det jag sa inte alltid var tvunget att vara
rätt. De behövde inte alltid ett svar utan bara ha någon de kunde vända sig
till.
I gruppen diskuterades mycket av det som togs upp på föreläsningarna.
Viktoria tycker att hon lärde sig mycket av det också – trots att hon redan gått
kursen.
– Man lär sig att se på ämnet på ett annat sätt. När man läser grundämnen ska
man bara ha in information. Men nu får man bearbeta ämnet utifrån andra, se
saker ur andra perspektiv.
Efter kursen gjorde Viktoria en utvärdering som visade att de flesta
studenterna var väldigt nöjda. De såg mentorsgruppen som ett bra komplement till
föreläsningarna. Sammanhållningen i klassen hade också blivit bättre – vilket
även märktes på lektionerna.
– Folk vågade prata när de hade något att säga.
Att vara mentor tar runt tre timmar i veckan. Men Viktoria Wallin tyckte
inte att det var något problem att hinna med sina egna studier.
– Jag tyckte det var lagom mycket tid. Men man la ofta ner mer tid än det skulle
ta. Det gick i vågor. Efter tentan var det ganska lugnt.
– Men man ska inte vara mentor för länge. Då kan det bli mycket slentrian. Bästa
mentorn är man nog andra och tredje terminen.
Fakta / Mentorsprogrammet:
• Statistik från flera universitet visar att de som deltar i mentorsprojekt
klarar sina studier bättre än de som väljer att inte delta.
• Mentorsprojektet vänder sig till dig som skall läsa de första 20 poängen inom
ett ämne
• Alla mentorsmöten är gratis och frivilliga att gå på
• Alla institutioner på HT utom Romanska är med i mentorsprogrammet
• Det ska utvidgas till hela universitetet