Zen och konsten att ta fem poäng i trädgårdskonstens historia.

- in Nyheter

Lunds nya rektor förordar att alla studenter tar 5 poäng på annan fakultet än

den vid vilken man har sitt huvudämne. Men frågan är om man ska läsa science

fiction-feminism eller trädgårdskonstens historia.

Om man vill skulle man kunna likna planeringen av sin utbildning med

heminredning. När man får kurskatalogen i sin hand är det som att sitta med en

katalog från valfritt varuhus – minus det glansiga pappret. Man tänker sig till

exempel att man läser kursen i “Religionshistoria – yoga och meditation” i

indiska religioner som komplement till “Trädgårdskonstens historia”, 3 poäng, på

samma sätt som man placerar sin favoritsoffa under fönstret så man kan njuta av

fåglarna i trädet utanför. Som i heminredning är nyckelorden i sammanhanget

också perspektiv och kontrast. Man träffar inte bara andra människor utan får

också möjlighet att jämföra infallsvinklar från olika discipliner, som till

exempel samarbetet mellan instutionen för astronomi och kulturvetenskaper

“Människan i universum: den astronomiska världsbilden genom tiderna” (som dock

kräver att man har 40p högskolestudier bakom sig)

För de flesta studenter på program är dessvärre tvärvetenskap någonting

som buttra föreläsare sysslar med när de försovit sig. Kanske lär du dig också

att uppskatta ironi efter att ha läst “Psykologiska perspektiv på människa –

datorinteraktion som internetbaserad distanskurs” Kanske träffar du en person av

motsatt kön som delar ditt hat mot Ayn Rand på kursen “Science fiction –

feministiska perspektiv på utopier/dystopier” och kanske så slutligen på kursen

i “Antropologi med särskild inriktning på moderna farsoter” känner dig stå inför

det gamla valet mellan pest och kolera, fast i moderniserad form…

I sitt installationstal sade Lunds Universitets tillträdande rektor Göran

Bexell att:

“Jag kommer att verka för att det över hela universitetet skall bli inte bara

administrativt möjligt utan också tillrådligt för att inte säga påbjudet att en

student som lämnar LU skall ha läst minst en kurs om 5 p vid en annan fakultet

än den egna. Här finns fina initiativ och möjligheter, t.ex. i samverkan mellan

medicin och humaniora/teologi.”

Lämpliga kompletteringar för sådana här utomfakultetsliga studier kunde till

exempel vara för naturvetare att läsa fem poäng Vetenskapsfilosofi för att få

ett utanförperspektiv på de modeller man använder och kanske en smula ödmjukhet

inför de begränsningar vi trots allt formulerar våra modeller om verkligeten

utifrån. Det omvända förhållandet gäller givetvis också. Många humanister skulle

behöva en rejäl fempoängskurs i fysikens grunder (Universitetet gav tidigare en

kurs som hette just “Fysik för Poeter”, vilket för övrigt måste vara ett av de

bästa kursnamnen någonsin) för att få ljusets våg-/partikelnatur förklarad för

sig.

Läkarstuderande kunde läsa etik för att återfå synen på sina patienter

som varelser med känslor. Eller kunde man läsa fem poäng i “Antikens litteratur”

och inse att människor i en hel annan tid och verklighet ändå kunde skriva om

kärlek på ett sätt som fortfarande kan röra en modern läsare till tårar. För

studenter norrifrån kan kursen i “De svenska dialekternas fonetik och fonologi”

vara en god idé – för att snabbare kunna beställa en Widerbergare på klingande

pidginskånska.

Man kan också fundera på vad som hänt om personen som skrev

kursbeskrivningen till “Kristendomens historia – Heliga Birgitta – bakgrund,

budskap, betydelse” fått möjligheten att läsa en fempoängskurs i skapande

svenska och fått upp ögonen för allitterationens möjligheter (och i det aktuella

fallet – begränsningar).

För egen del saknar jag just nu en fempoängskurs i skotsk rocklyrik, jag

har funderat hela förmiddagen på vad Alex Harvey egenligen menade när han skrev:

A man on a horse with a box on his head/ He was sayin’ to the Nation He pay him

dues the goodbye blues/ Is simple syncopation And then I told my story to the

cannibal king/ Said baby baby shake that thing…