Frigjorda män som objekt

- in Kultur & Nöje

Snoppar dekorerade med blommor och snoppar som vilar käckt mot låren. Mangrant

är glamour och subversiv konst i ett.

Britt Marie Trensmar:

Mangrant. Mangrant Förlag 2003

Första gången när jag och mina väninnor tittade i antologin och fotoboken

Mangrant tjöt vi av skratt. Vi tyckte männen på bilderna såg fåniga ut. Det

tyckte de flesta av mina manliga vänner också. Killar kan inte posera sexigt,

verkade vara den rådande åsikten.

– Killar har så håriga och fula kroppar att de inte gör sig på bild, sa en vän.

Men vem säger att det är så? Samhället? Traditionerna? Du eller jag?

Britt Marie Trensmar bestämde sig för att det inte var så och att hon skulle

bevisa det. Genom att avbilda män på samma vis som kvinnor brukar avbildas vill

hon återupptäcka mannen. Genom att göra honom passiv och betraktad;

objektifierad, vill hon visa oss en annan sida än den vanliga aktiva och

agerande. Hon kallar det en kärleksförklaring. Jag kallar det en

krigsförklaring.

För bakom alla floskler som andas Malena Ivarsson och

sexualupplysningsfilm så finns det i Britt Maries bilder en kärna av bitande

samhällskritik. Tillsammans med texterna av olika skribenter sågar Mangrant

mansrollen hårt och skoningslöst. I text efter text får vi veta att mannens roll

idag är den som dödar, misshandlar, våldtar, hotar, vrålar, knuffar, gruffar och

förstör. Bredvid dessa texter – bilder på män som inte lever upp till rollen.

Män som provocerar och förvirrar.

Johan Ehrenberg skriver i sin text Att publicera nakna män: “Jag kan inte

erinra mig något särskilt positivt och glatt runt manlig sexualitet – jo, sex är

kul, men MANLIG sex?”

Utställningen Mangrant visades första gången våren 2002 på Arbetets museum i

Norrköping. Boken Mangrant är en antologi med bilder från utställningen och

texter av skribenter med olika kön, sexuell läggning och politisk hemvist.

En stund trodde jag att Mangrant var en bok om kvinnans frigörelse. Det

visade sig att det var en bok om mannens. Kanske sätter Mian Lodalen fingret på

det i sin text Män på begravning: “Inte le. Inte visa glädje. Inte jubla. Inte

ens när man är världsbäst. Jag tycker så synd om män.”

Mangrant är ett politiskt brandtal maskerat till en lättillgänglig

antologi om manlig sexualitet. Den handlar inte om att det är synd om män. Den

handlar om att det är dags att vakna upp och inse att om det ska bli någon

ändring måste även männen frigöra sig. När jag för tredje gången läser Mangrant

tycker jag inte längre att bilderna är löjliga. Inte att männen är pinsamma och

äckliga. Jag tänker att de erbjuder ett alternativ. Jag tänker att

objektifiering av mannen inte är lösningen, men att det ibland kan vara en

kampmetod. Jag tänker att om fler kvinnor tände på män som inte ser aggresiva

och farliga ut kanske män inte skulle vilja vara farliga och aggressiva. Jag

tänker att min hjärna mår bra av att se andra bilder än de vi dagligen matas

med. Jag tänker att där, precis där i ljumsken på den solvarma huden – undra hur

det känns att lägga handen där?