Naturen tillbaka i avantgardet

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Naturen i konsten är mer än hötorg, det visar sig tydligt på två utställningar

som pågår i Malmö just nu.

Malmös konstscen är en av de mer dynamiska i landet, kanske på bekostnad av

Lunds allt mer utarmade kulturliv. De låga hyrorna och tillgången på lokaler har

möjliggjort för unga konstnärer att öppna ateljé eller och komma ut med sina

arbeten på ett mer omedelbart sätt, än om de följt den traditionella vägen med

konsthögskolan och vårsalonger.

Ett av Malmöscenens verkligt nya namn är Jenny Koko Lundgren, som

ambitiöst parallellutställer på två av Malmös nya konstklubbar Podest och Papa

Luna Arts Club, PLAC. Efter att ha studerat design i Köpenhamn har hon mestadels

arbetat med skulpturer och assemblage. I sina objekt, som helt består av

material från träd och buskar, utforskar hon naturens egen estetik och är inte

rädd att stå tillbaka vid de tillfällen hon finner att naturens former

överträffar de hon själv skulle kunna åstadkomma. Hon låter bli att manipulera

det som redan är fullkomligt, och nöjer sig med att arrangera objektet, en

kvist, på passande vis.

Utställningen på PLAC är ett samarbete mellan Jenny Koko Lundgren och

textilkonstnären Marie Persson. Resultatet ger ett ovanligt organiskt intryck.

Marie Perssons blodröda rosor, blomabstraktioner snarare, balanserar Jenny Koko

Lundbergs sparsmakade objekt väl. Det blir ett möte mellan postmodernism och

semikitsch.

Det är intressant att notera hur konsten aldrig riktigt lyckas

marginalisera naturen, trots ständiga försök. Naturavbildningar är sedan länge

per definition hötorgskonst och de senaste decennierna har syntetmaterialen

dominerat. Att Jenny Koko Lundgren och Marie Persson ändå väljer naturen –

trädgården rent av – som utgångspunkt, visar prov på självständighet. Men denna

naturens återkomst kanske beror på dess villighet att anpassa sig efter

människans nycker. Jenny Koko Lundbergs skulpturer har inget gemensamt med

otyglat växande och färgprunk. De är kala, gråsvarta och spretiga. Några är

strängt sammanfogade i geometriska former, andra enbart tuktade. Gemensamt är

att de alla signalerar underkastelse.

Jenny Koko Lundgren berättar att allt material till hennes objekt hämtas

från en liten skogstäppa vid ett förfallet industriområde som hon har mutat in

åt sig själv. Man kan inte annat än fascineras av hur väldigt präglade av sin

bakgrund hennes minimalistiska skuplturer faktiskt är.