Studentförsäkring blev dyrare

- in Nyheter
@Lundagård

Den försäkring som förmedlades genom studentkortet Mecenat sades plötsligt upp av Trygg-Hansa och byttes ut mot ett avtal som för många blev dubbelt så dyrt.


De studenter som löste hemförsäkring genom Mecenatkortets samarbete med

Trygg-Hansa hamnade i kläm. Bara ett och ett halvt år efter det att samarbetet

med Mecenat inleddes drog Trygg-Hansa tillbaka sin förmånliga studentförsäkring.

Den nya fakturan blev i många fall dubbelt så dyr som den gamla. Dessutom fick

de som tidigare tecknat Studentolycksförsäkring ett erbjudande om att skriva på

ett nytt och sämre avtal. Försäkringen som idag erbjuds är en vanlig

standardförsäkning och riktar sig inte specifikt till studenter.

Trots detta gör Mecenat fortfarande reklam för Trygg-Hansa på sin hemsida genom

annonser och företaget listas bland de andra samarbetsföretagen.

MEN VD:N FÖR MECENAT, Jonas Levin, tror inte att studentkortet riskerar att

förlora sin trovärdighet som studenternas “mecenat”.

– Varje enskild student förstår att vi inte har så mycket att sätta upp emot de

här storföretagen, säger han.

– Det nuvarande samarbetet innebär att vi kan finansiera ett kostnadsfritt

studentkort i åtta veckor till.

Mecenat har som generellt krav på sina samarbetsföretag att man ska kunna

erbjuda rabatter unika för CSN och Mecenatkortet. Så är dock inte fallet med

Trygg-Hansa. Istället har relationen till försäkringsbolaget utvecklats till ett

rent annonssamarbete.

PETTER VÄSTERGREN, som är ansvarig för studentförsäkringar på Trygg-Hansa, kan

inte svara på hur många nya studentkunder som förmedlats till företaget via

Mecenat.

Tror du att studenter som tecknat försäkring med Trygg-Hansa via Mecenat känner

sig lurade?

– Både ja och nej. Det sista utskicket gjordes i januari och försäkringen

slutade att erbjudas i maj. Det är klart att det kanske känns lite snopet för

vissa, säger Petter Västergren.

Han medger att Trygg-Hansas förtroende hos studenterna riskerar att skadas genom

det avbrutna samarbetet.

– Men företaget kan inte erbjuda en produkt som inte är lönsam, säger han.

Undersökningar som vi har gjort visar att studenterna lämnar bolaget efter att

de är färdiga med studierna, säger Petter Västergren.