Uppvärdera lärarnas pedagogiska skicklighet

- in Nyheter
@Lundagård

I högskoleförordningen står det att den vetenskapliga och den pedagogiska

skickligheten ska bedömas i lika hög grad när universitetslärare anställs. Har

du funderat över varför din lärare inte verkar vara särskilt pedagogisk? Då ska

vi berätta det för dig.


DET ÄR NÄMLIGEN så att många fortfarande inte tror att pedagogisk skicklighet

kan mätas medan det inte råder några som helst tvivel om att det går att mäta

den vetenskapliga skickligheten.

DEN PEDAGOGISKA skickligheten bedöms också olika från institution till

institution och skillnaderna mellan fakulteternas bedömningar är milsvida. I

vissa utlåtande över sökande kan det stå flera sidor om den vetenskapliga

verksamheten och bara tre rader om att personen har undervisat. Inte sällan

stannar utlåtandena om den pedagogiska skickligheten vid att redovisa hur mycket

och hur länge den sökande har undervisat och nämner inte med ett ord kvaliteten

på undervisningen. Det är ungefär som om man skulle redovisa den vetenskapliga

skickligheten i ett antal skrivna böcker utan att säga ett ord om innehållet.

Eller tänk dig att AC Milan behöver en ny forward och väljer en spelare som

påstår att han har spelat fotboll i 20 år men som vägrar berätta om han har

gjort några mål eller ej. Detta är naturligtvis oacceptabelt för ett universitet

som utger sig för att vara ett av de främsta.

DET FINNS FÖRSTÅS ljuspunkter. En ny förordning föreskriver obligatorisk

pedagogisk utbildning för undervisande doktorander, adjunkter och lektorer

(professorer förutsätts fortfarande ha lärt sig undervisa på egen hand).

Universitetsstyrelsen förmodas besluta att alla lärare ska ha genomgått

högskolepedagogisk utbildning om minst tio veckor. Vi hoppas att all

undervisande personal vid universitetet kommer att få denna utbildning och att

det inte begränsas till att bara vara ett “mål”.

PÅ UNIVERSITETET CENTRALT finns något som heter pedagogiskt pris, instiftat i

mitten på åttiotalet. Varje år får sex lärare ett erkännande för

utvecklingsarbete som bidragit till att stärka utbildningens kvalitet. I priset

ingår även en löneförhöjning och institutionen erhåller 15 000 kr för

möjliggörande av studieresor i tjänsten för pristagarna. Tre av pristagarna

utses efter förslag från LUS och delas ut av kårordförande på berörd kår vid

professorsinstallationerna. Nästa gång detta sker är den 10 oktober i

Universitetsaulan. Ta med en kompis och se framstående pedagoger belönas!

DET FINNS FLER effektiva sätt att förbättra kvaliteten på lärarnas förmåga att

lära ut. Lunds tekniska högskola har till exempel sedan några år tillbaka en så

kallad pedagogisk akademi. Det innebär att lärare kan ansöka om att få bli

upptagna i den pedagogiska akademin genom att sända in sin pedagogiska portfölj

(som dels innehåller ett personligt dokument där läraren reflekterar över

undervisning och lärande, dels beskrivningar av vad läraren har åstadkommit i

sin undervisning, styrkt med intyg, referenser eller andra dokument), sitt CV

och en rekommendation från prefekten. En bedömargrupp, där både lärare och

studenter ingår, granskar ansökan. Om läraren blir godkänd får denna titeln

Excellent Teaching Practice och löneförhöjning samtidigt som institutionen också

får mer pengar. Vi hoppas att fler fakulteter kommer att lära av LTH.

VID BLAND ANNAT Uppsala universitet och Chalmers tekniska högskola använder man

en särskilt pedagogiskt sakkunnig vid lärartillsättningar, någon som bara tittar

på den pedagogiska skickligheten. Det är något som vissa lärarförslagsnämnder i

Lund redan idag tillämpar; tyvärr inte alla.

DET FINNS ALLTSÅ redan sätt att både bedöma och belöna pedagogisk skicklighet.

LUS kräver att lärarnas pedagogiska färdigheter uppvärderas och beaktas. Det

förtjänar vi.

CARIN BRENNER

LUS ORDFÖRANDE

NILS GUSTAFSSON

LUS VICE ORDFÖRANDE