Professor avvisar homofobanklagelser

- in Debatt
@Lundagård

Den nyutnämnde teologiprofessorn Chrys Caragounis tillbakavisar kritiken mot

hans resonemang om homosexuella. "Tänker man återinföra häxjakten", undrar han.

Prefekten Fredrik Lindström svarar: Du kan inte gömma dig bakom vetenskapen.

Professor avvisar homofobanklagelser

Med anledning av en förvrängd artikel i Kyrkans Tidning 9-15 oktober 2003

skriven av Barbro Matzols, har Fredrik Lindström, för närvarande prefekt vid

Centrum för teologi och religionsvetenskap (CTR), uttalat sig negativt om mig i

radio, TV och tidningar. Kyrkans Tidning vägrade publicera mitt

tillrättaläggande.

ORSAKEN UPPGES VARA en liten bok, Homoerotik, som jag publicerade på XP

Media, Stockholm, för över tre år sedan. Anmärkningsvärt nog har ingen till dato

gjort något försök att vederlägga innehållet i denna bok.

DET SÄTT PÅ VILKET jag har presenterats i massmedierna är oriktigt,

varför följande korta förklaring är befogad: Jag har undervisat vid svenska

universitet sedan januari 1972. Under 1986-1990 var jag professor i Nya

testamentet i Belgien. Det svenska systemet tillät inte flera professorer i

samma ämne, men när systemet på senare tid ändrades, utnämndes jag till

professor i Nya testamentets exegetik. Min forskning, som är nästan uteslutande

publicerad utomlands, rör Nya testamentet, (även Gamla testamentet), Antikens

kultur och historia, hela det grekiska språkets historia, etc. etc. Jag har

deltagit och deltar i flera internationella projekt.

OVANFÖR ENTRÉN TILL Uppsala universitets aula står det skrivet “Att tänka

fritt är stort, men att tänka rätt är större”. Den doktorsring som jag fick i

denna aula den 3 juni 1977 har för mig symboliserat trohet till min disciplin.

Under hela mitt liv har jag försökt att tänka inte bara fritt, utan också rätt.

MIN BOK, HOMOEROTIK, är en rent vetenskaplig undersökning av homoerotiken

under antiken samt av hur Nya testamentet såg på denna fråga. Boken för ingen

polemik mot någon person eller rörelse, vare sig i detta land eller i något

annat. Den refererar inte till någon händelse, utan är höjd över all konkret

debatt, och addresserar frågan i sig. Bakgrundstanken var anspråket (framfört

internationellt) att Nya testamentets författare inte kände till den fina,

genuina, samtyckande typen av homosexualitet som vi känner idag, och att deras

avståndstagande från homosexuella handlingar gällde hednisk homosexualitet eller

grovt utnyttjande av svaga individer, osv.

SOM FORSKARE, SOM inte nöjer sig med blotta påståenden, beslutade jag mig

för att undersöka frågan och tog upp den antika litteraturen (jag är ju också

antikforskare). Till min förvåning fann jag, att detta påstående inte hade någon

förankring i de antika källorna. Jag förstår inte riktigt varför man är

irriterad över att jag upptäckte detta. Kritiken borde riktas mot de antika

författarna, inte mot mig. Vidare undersökte jag de få nytestamentliga

texter som tar upp denna fråga, och fann att aposteln Paulus ordval i

Romarbrevet

1:26-28 avslöjar att han hade den så kallade djupa, genuina homoerotiken mellan

samtyckande individer i tankarna.

JAG HAR OCKSÅ tagit upp Aristoteles diskussion om olika slags läggningar.

Aristoteles gjorde en skillnad mellan att bara ha en läggning och att leva ut

sin läggning. Han menade också att läggningar kunde kontrolleras. Det moderna

samhället tycks ha samma uppfattning, varför det kräver av t.ex. kleptomanerna

att kontrollera sig. Med detta i tankarna ställer jag frågan hur vi, samhället,

kan ha två olika uppfattningar om olika läggningar, vilka, såsom läggningar

betraktade, borde vara analoga? Detta hade till syfte att ställa fram ett

logiskt eller filosofiskt problem. Det var inte någon kriminalisering av

homosexuella, såsom det har misstolkats. Jag sysslar inte med sådant. Vad jag

säger kan var och en konstatera som läser boken i sin helhet. Jag betonar vidare

att Nya testamentets budskap är ett budskap av förlåtelse, helande och

befrielse. Det är allt.

SOM FORSKARE MÅSTE jag ha rätt att publicera mina forskningsresultat även

när de inte passar Kyrkans Tidning eller Lindström. Jag förstår därför inte

denna uppståndelse. Den ger mig anledning att undra om det är tillåtet att

forska och publicera resultaten fritt. Eller tänker man återinföra den medeltida

häxjakten, inkvisitionen eller förföljelsen av oliktänkande i senare totalitära

regimer? Varför försöker inte Lindström istället vederlägga min bok genom en

egen undersökning, såsom det anstår akademins tradition?

I MASSMEDIERNA STÅR det att läsa att Lindström tar avstånd från min bok.

Han har all rätt i världen att ha sin egen personliga åsikt. Men om en åsikt

skall ha någon tyngd, måste den bygga på vetenskaplig forskning. Och det gör

inte Lindströms åsikt. Således är det inte jag som har homofobi utan det verkar

som om de som vill sätta munkavle på mig lider av alethofobi (rädsla för

sanningen). Jag vill vidare påpeka att många professorer och docenter vid CTR är

irriterade över att Lindström tagit på sig att uttala sig å allas vägnar. Han

har inte den förankring i lärarkåren som han gör gällande i massmedierna.

JAG VILL SLUTLIGEN understryka att under min 30-åriga bana som

universitetslärare, har jag inte en enda gång föreläst om homosexualitet. I mitt

klassrum välkomnas och bemöts alla studenter på precis samma vis. Jag har aldrig

rotat i någons privata liv det är inte min sak. För mig har alla studenter samma

värde, och de är fria att ha sina egna åsikter. Nyligen uppgav t.ex. en kvinnlig

student att en väninna till henne som en gång varit elev till mig, berättat för

henne att jag hade sagt: “Jag delar inte dina slutsatser, men du har

argumenterat väl, varför du får VG”. Detta visar att jag inte sätter betyg på

studenters åsikter, utan på deras kunnande.

JAG HOPPAS ATT dessa rader har klargjort att det som saken gäller är

forskningsfrihet och integritet i forskningen.

CHRYS C. CARAGOUNIS

PROFESSOR I NYA TESTAMENTETS EXEGETIK