Ömkligt och patetiskt, Caragounis”

- in Debatt
@Lundagård

Kritiken mot de synpunkter på homosexualitet som förs fram i Chrys Caragounis’

Homoerotik i forntid och nutid – och den kristna församlingen (2000) är inte ny,

den är inte enbart min egen, och den är inte oberättigad.

Nyligen aktualiserades

denna skrift i samband med en granskning av framställningen av homosexualitet i

allmänna läromedel. Homoerotik är ingen lärobok, men författaren är lärare vid

Lunds universitet. Detta är något han gärna framhåller, inte bara på bokens

baksida utan nu också i denna tidning. Detta förhållande väcker flera viktiga

frågor av principiell natur, till exempel forskarens frihet, lärarens personliga

uppfattningar och forskarens förhållningssätt till sitt undersökningsobjekt. Men

också hur läraren hanterar sina forskningsresultat. I detta fall är det

huvudfrågan. Tyvärr tiger Caragounis om detta i sitt svar på den massiva

kritiken mot hans framställning av homosexualiteten i en påstådd

(bibel-)vetenskaplig belysning. Det är denna fråga jag svarat på under den sista

tiden i olika massmediala sammanhang och som jag här genast vill återkomma till.

HUR TROR universitetsläraren Caragounis att en student reagerar vid mötet

med de synpunkter på homosexualitet som förs fram i hans bok? En student som

kanske fram till universitetets tröskel diskriminerats och kränkts enbart på

grund av hans eller hennes homosexuella läggning och som väntat sig ett annat

bemötande, något mera i linje med våra stolta deklarationer om likabehandling?

Hur uppfattar en sådan student analogin mellan kleptomani och homosexualitet

(sid. 74f.)? Eller mellan följande människor: ”Det fanns ingen möjlighet för den

tidiga kristna församlingen att acceptera aktiva homosexuella i sin mitt, lika

lite som man kunde acceptera lögnare, avgudadyrkare eller mördare […] Det verkar

inte som att den tidiga församlingen pekade finger åt homosexuella mera än åt

andra syndare. Sett från en biblisk synvinkel var alla former av synd lika

frånstötande” (sid. 97)?

UTAN NÅGOT SVAR på denna fråga framstår Caragounis’ försvar för den fria

forskningen och hans insisterande på att han sysslar enbart med historiska

förhållanden som tämligen ömkligt och patetiskt. I själva boken, Homoerotik i

forntid och nutid, är han inte en lika hängiven antikforskare: ”Vi måste således

dra slutsatsen att NT:s utsagor om homosexualitet är lika relevanta idag som de

var när de först uttalades eller nedtecknades” (sid. 94). Och: ”Nu skulle jag

till sist vilja ge några kommentarer till NT:s syn på problemet. Denna borde

vägleda församlingen i dag om hur man skall förhålla sig till personer med en

homosexuell läggning” (sid. 95). Denna vägledning för vår tid sammanfattas också

på bokens slutsida: ”Paulus fördömde homosexuella handlingar, men han älskade

den homosexuelle. Det var för sådana som Kristus hade dött, inte för att de

skulle kunna fortsätta med sin synd, men för att de skulle kunna bli befriade

från den och bli förvandlade till nya skapelser. […] Modern medicinsk vetenskap

och psykiatri kan ha sina lösningar eller partiella lösningar. Församlingen har

sin Herres lösning och måste vara trogen mot den. Församlingen har ingen rätt

att kompromissa med Guds Ord” (sid. 98).

DET ÄR KNAPPAST förvånande att medarbetare och studenter vid CTR, Centrum

för teologi och religionsvetenskap, är ledsna och känner sig kränkta av

Caragounis framställning av homosexualitet. För dem är detta ingen akademisk

fråga. Den eventuella irritation som kan riktas mot mig när jag säger detta är

lätt att bära i jämförelse med det lidande denna skildring av homosexualitet och

åtföljande ”vägledning” åstadkommer. Finns det någon irritation så är den väl av

samma slag som i maj då jag bjudit in Jonas Gardell som gästföreläsare i detta

universitets aula. Och uppstår av samma skäl. Låt oss inte peka finger åt

homosexuella mer än åt andra syndare (!), men för Guds skull låt dem inte känna

sig välkomna vid universitetet! Hos Caragounis förblir inte irritationen dold;

han träder fram öppet utan munkavle – i boken! I artikeln här bredvid sviker

frimodigheten. Integriteten krackelerar under tillbedjan av den fria

forskningen.

HÄR SÖKER I stället antikforskaren och vetenskapsmannen dialog om sina

resultat. Och visst skulle vi kunna samtala om dem. De är inte speciellt

uppseendeväckande eller imponerande. ”’Kreterna ljuger i ett och är odjur,

glupska och lata.’ Det vittnesbördet är sant.” Så skriver samme Paulus, eller

snarare en som vill stå i samma tradition som han (Titus 1:12). Och visst är

detta bibelord sant i den meningen att den är grundad i antik tradition

(Epimenides), och det kan kännas fint att veta. Men finns det ingen annan

vägledning när det gäller hur vi ”i forntid och nutid” bör bemöta människor från

Kreta? Också i bibeltexterna själva?

NATURLIGTVIS KAN VI diskutera själva forskningsresultatet och dess

kvalitet: i vilken mening denna syn på homosexualitet kan kallas för ”biblisk”

och relevant, både ”i forntid och nutid”. Vi kan också samtala om det fria

sanningssökandet, om den kritiska distansen till det vi studerar (”Skyll inte på

mig, skyll på källorna!”), om allt vi uppmuntrar våra studenter till. Men inte

just i detta sammanhang. Här finns angelägnare frågor.

MÅTTE CARAGOUNIS HA rätt åtminstone på en punkt: när han skriver att han

inte föreläser om homosexualitet. För våra studenters skull hoppas jag att han

inte gör som andra lärare när vi får en fråga som aktualiseras av föreläsningen:

hänvisar till våra egna böcker i ämnet.

FREDRIK LINDSTRÖM

PROFESSOR I GAMLA TESTAMENTETS EXEGETIK