Jascha Trygg – lekande designer

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Som färdig beteendevetare upptäcker Jascha Trygg att tjejkläder är roligare. Nu

är han egenföretagande designer på heltid.

Jascha Trygg gör enkla jackor med hårt skurna kanter som får franska stylister

att utropa “åh, Skandinavien!”. Signumet är kanske den nonchalanta elegansen,

“Jascha”-jackor får läkartjejer att se lite mindre karriäristiska ut.

MODEINTRESSET ÄR ETT arv. Mamman är designer och Jascha säger sig vara uppvuxen

bland trådrullar. Men redan från början, med familjen på branschmässor i Borås,

trivdes han bäst bland städerskorna. Stylisterna, modellerna och designerna var

upptagna med sin modedröm. Märkeskåta satt dom och idisslade internationella

designers. Ointressant, tycker Jascha Trygg.

Han sitter på Clemens Krog, hinkar kaffe – det blir tio koppar om dan, “sen är

jag som värsta jävla dampbarnet” – och pratar om fördelarna med att vara sin

egen chef.

– Jag har jobbat med mat tidigare, haft cateringfirma. Designen är en derivat av

en kreativ kärna. Vilken uttrycksform man använder är slump, men för mig är det

också om ett socialt arv förstås.

– Design handlar inte bara om ett konstnärligt formuttryck, utan om att få

fortsätta leka i livet. Jag är ett jävla barn.

JASCHA TRYGG HAR en examen i beteendevetenskap (hans pappa är psykoterapeut) men

ingen formell textilutbildning. Tre gånger är han på väg att inleda en kritik

mot designutbildningar, men ångrar sig varje gång av ödmjuka skäl. Hur som helst

verkar han tycka att hans teknik – att lära sig design och marknadsföring efter

hand – är effektivare.

– Samtidigt som jag pluggade gjorde jag en jacka och ett par killshorts som

såldes i Stockholm och då insåg jag att det faktiskt var möjligt. Delvis genom

att jag har kontakter. Mamma hjälper till.

– När jag var klar med min examen, och skulle söka jobb, insåg att det här är

mycket roligare. Att få göra något själv, att få utveckla mina egna idéer. Det

är min viktigaste drivkraft.

HAN SÄGER SIG inte ha några anspråk på att syssla med avantgardistiskt mode. Han

gillar tjejer, och försöker göra fina tjejkläder. Konkurrensen bedömer han till

närmare noll.

– Sverige som modescen är extremt konform. Det finns ingen annanstans där

Canadian Goose-jackor i kombination med för korta byxor kan funka.Vi pratar en

polarjacka, i kombination med seglarskor.Det räcker med att åka till Danmark för

att se ett högre mått av individualism i modet.

Varför finns det så få roliga klädmärken i Skåne?

– Mycket handlar ju om arv. Jag känner massa folk som sitter hemma och syr

grejer till kompisar. Men professionell konfektion är en annan sak. Det handlar

om så mycket annat än rita kläder, det gör jag ju egentligen bara några veckor

om året. Det är administration. Affärsverksamhet. Strategier. Jag syr inte

själv.

Varför bara tjejkläder?

– Killar har ett sådant extremt fokus på funktionalitet. När man tar fram en

herrjacka så är första dom frågar: varför är det ingen innerficka på den här

jackan? Tjejer tittar mer på form och hur den ser ut.

Det är ganska kaxigt att döpa sitt märke efter eget namn.

– Jag ska visa dig något.

Han slår på sin laptop.

– Mina kompisar tyckte att jag skulle döpa mitt märke till “Jascha”. Och jag

tänkte: nej, det kan jag väl inte. Men dom flesta märken är ju döpta efter

designern, även svenska. Jenny Hellström, Lovisa Burfitt.

Laptopen är påslagen. Han visar ett foto från NK Trend i Stockholm där hans namn

är graverat på en upplyst tavla ihop med en bunt världsdesigners.

Det är modigt. Om “Jascha” konkar, konkar Jascha Trygg också.

– Då skaffar jag ett fruktstånd i Belgien. Det är en drivkraft också, att sätta

sig själv på spel.

Jascha Trygg återkommer flera gånger till vad han ska göra om det skiter sig.

– Fruktstånd eller lantbrevbärare. Ansvarsfrihet och ickemateriell tillvaro.

Alltså tvärtemot idag, då du tjänar pengar på vår fåfänga.

– Visst, absolut, jag kapitaliserar på fåfänga. Det är svårt med den etiska

biten.