Konstens skola

- in Reportage
@Lundagård

Går det att utbilda sig till konstnär?

I Malmö ligger Konsthögskolan, en skola med internationellt anseende

och studentateljé i Berlin. Få känner till att skolan tillhör

Lunds universitet, trots att den satsar mer på teori än många

andra konstinstitutioner.


Framför en soffa modell äldre visar en TV upp en animerad film samtidigt

som en stridsvagn i plast riktar sin kanon mot betraktaren. På TV-skärmen

utspelas ett naivt tecknat krig som slutar i total förintelse. Ammunition

går i jämna banor tvärs över skärmen för att

utplåna sin motståndare. Vid dörren in till vardagsrummet hänger

en tavla med ett mönster gjort av memorybrickor. En första blick avslöjar

endast ett vackert mönster, innan ett hakkors med alla dess associationer

träder fram. På annan plats i rummet vänder de vuxna bort sin

blick.

JENS HENRICSON VISADE upp sitt verk Vardagsrum med hakkors vid årsutställningen

på Konsthögskolan i Malmö i maj 2003. Han går fjärde

terminen på högskolan som ligger centralt belägen i Malmö.

Trots att skolan tillhör Lunds universitet är det få som förknippar

skolan med det.

– Det gör förmodligen ingen på skolan, säger Jens.

Vissa regler som gäller för lokaler och liknande kommer från

Lund men annars betalar jag endast min kåravgift. Vi behöver inte

ens skriva in oss vid någon nation. Hur de har löst det byråkratiskt

har jag ingen aning om.

UTBILDNINGEN VID Konsthögskolan är på fem år och ger

en magisterexamen i fri konst. Under utbildningen studeras det både teori

och praktik. Utifrån ett antal valbara kurser, som varierar från

år till år, väljer studenten självständigt och samlar

ihop 20 poäng per läsår. Förra året kunde man bland

annat välja traditionella kurser i konsthistoria, mer komplexa om som behandlar

identitet eller en kurs där tekniker i glas och silikon förenas. De

valbara kurserna kompletteras med 20 poäng i enskilt arbete. Med undantag

för första året då undervisningen är obligatorisk

läser studenterna tillsammans över årskurserna.

– Att kombinera praktik och teori fungerar bra, säger Jens. Det finns

en god dialog mellan lärare och elever på skolan som gör att

det går att påverka kursernas innehåll under tiden som de

pågår.

GERTRUD SANDQVIST är prefekt på Konsthögskolan och menar att

eleverna på skolan befinner sig i en privilegierad situation. Av 600 sökande

antas tolv personer per årskurs. På skolan har varje student en

egen ateljé och det finns även tillgång till ateljé

och bostad i Berlin under kortare perioder. De flesta studenter har redan någon

form av tidigare utbildning eller har på annat sätt kommit igång

med sitt konstnärskap. Detta leder till att arbetet på skolan är

mycket individuellt. Konsthögskolan samarbetar också en del med de

andra skolorna inom samma område i Malmö, Teaterhögskolan och

Musikhögskolan. Kontakter finns även med Sociologiska institutionen

i Lund och med ett flertal utländska skolor.

Kan man utbilda sig till konstnär?

– Det är den stora frågan, säger Jens. Är man konstnär

när man är klar?

Gertrud Sandqvist menar att man måste ha begåvningen att kunna tänka

visuellt för att utbilda sig till konstnär.

– Det är skillnad på att känna och att kunna ut-trycka

sina känslor, säger Gertrud Sandqvist.

Fördelarna med att gå på en konstskola framför att på

egen hand slå sig fram som konstnär är flera. Både Jens

och Gertrud Sandqvist talar om hur man på skolan utvecklas och inspireras

genom att möta de andra på skolan och samtala med lärarna. Den

tuffa arbetsmarknaden efter utbildningen gör det också viktigt att

under studietiden knyta nätverk. Något många av studenterna

också gör, enligt Gertrud Sandqvist.

HUR KONST SKA värderas och betraktas är svårt att mäta

i akademiska poäng eller andra kvantitativa mått. Istället ligger

makten hos ett par institutioner. Kritiker är en, gallerier en annan. Även

konstskolor, curatorer och andra konstnärer säger sitt. Genom att

någon väljer att ställa ut ett konstverk i ett visst rum påverkas

betraktarens syn på det.

– Det behövs något system för att utvärdera, menar

Jens. Samtidigt är det problematiskt då det leder till en hel del

klappar på axeln.

Berätta om Vardagsrum med hakkors.

– Jag ville skildra ett vardagsrum med dess symboler; soffa, TV, leksaker

och tavlor, säger Jens. Jag ville visa hur barn omedvetet leker krig, samtidigt

som vuxna befinner sig mitt i det. Vuxna tittar på barnens lek utan att

tänka på vad det innebär, vi blir distanserade, fortsätter

han.

KOMPONENTERNA SOM utgör verket har kommit till under olika tid. Memorytavlan

med hakkorset gjordes innan Jens började på Konsthögskolan.

Under arbetet med de andra delarna såg Jens hur de passade in i ett sammanhang.

Att verket visades i efterverkningarna av USA:s anfall mot Irak ställde

det i en annan kontext än vad som var meningen. Själv såg jag

det som en krigsprotest bland många. En obehaglig sådan ska dock

tilläggas. Även Jens tänkte på detta.

– Kriget fördärvade mitt verk och jag blev egoistisk. Det var

en konstig tanke. Samtidigt kan jag inte läxa upp andra, endast kommentera

vad som händer. Och alla får ha sin tolkning. Jag vill ju inte sätta

upp en text om hur verket ska ses och förstås.

NU ARBETAR JENS med en installation som fortsätter på samma tema

som föregående verk, men i ett större sammanhang. Det rör

yttre hot, och då inte endast krig utan kanske även naturkatastrofer

och kapitalism. Visning sker i samband med vårens utställning då

alla studenters ateljéer öppnas upp för allmänhetens beskådning.

INNAN JENS BÖRJADE på Konsthögskolan studerade han film under

ett par år vid olika folkhögskolor i Sverige. En bakgrund han har

sett fördelar i under nuvarande utbildning.

– Jag har inte samma ingång som många andra, säger Jens.

Jag vet lite mindre än alla andra om konsthistoria. Det kan vara frustrerande,

men skönt ibland. Det tar längre tid för mig innan jag upptäcker

att saker och ting redan är gjorda, säger han och skrattar.