”Inför terminsavgifter på all utbildning”

- in Debatt
@Lundagård

Gratis universitetsutbildning leder till orättvisa och låg studiemotivation.

Det tycker lundastudenterna Johan Frisack och Ola Carlsson, som föreslår

att studenterna genom lån från CSN själva ska betala för

vad utbildningarna kostar. En läkarstudent skulle behöva betala cirka

75 000 om året och en humanist 30 000. ”Detta skulle skapa en högskola

som formades efter dess studenter”, skriver de.

Trots att Sverige idag är ett av de länder som satsar mest av statliga

medel på högre utbildning är det många som undrar vad

dessa satsningar lett till. Det är idag möjligt för en normalbegåvad

student att sova sig fram till en examen inom de samhällsvetenskapliga

disciplinerna. Den enda utmaningen man som samhällsvetare möter är

uppsatsskrivandet, men många blir aldrig klara med det och tar därför

inte ut någon examen. Statistik från OECD visar att endast 48 %

av de inskrivna vid teoretiska utbildningar tar ut en examen i Sverige. Endast

Italien ligger på en lägre nivå i detta avseende. Trots detta

är det många av oss som är övertygade om det svenska systemets

överlägsenhet och när svenska studenter hamnar i sällskap

med utbytesstudenter upplyser de gärna sina nya bekantskaper om systemets

förträfflighet:

”In Sweden we have something called studiemedel so that ALL can study

at the University!”

Varifrån kommer denna märkliga självgodhet? Varför är

så många av oss övertygade om det svenska systemets överlägsenhet

att den som ens antyder något annat snabbt klassas som MUF-fascist?

ETT VANLIGT argument i försvaret av gratis utbildning och generösa

studiemedel är jämlikhet. Regeringen har fastslagit att utbildningsstödet

skall ha en utjämnande verkan mellan individer och grupper i befolkningen

samt bidra till ökad social rättvisa. Men hur ser det ut i praktiken?

Den senaste stora undersökningen om rekryteringen till högre utbildning

genomfördes av SCB och högskoleverket 2002 och visade på att

det trots en massiv utbyggnad av högskolan fortfarande främst är

hög och medelinkomsttagare som utnyttjar den fria högskolan. Låginkomsttagare

betalar via skattsedeln för att ungdomar från hög- och medelinkomst

familjer skall kunna tillförskansa sig en bra utbildning och hög framtida

lön. Redan 1993 konstaterades i en statlig utredning att studiemedel inte

påverkar den sociala snedrekryteringen utan att det är andra faktorer

som avgör, men dessa slutsatser är det många som inte vill ta

till sig. Ännu tydligare blir den regressiva omfördelningen då

man studerar ersättningsnivåerna till olika utbildningsplatser. Den

sociala snedrekryteringen är störst inom de konstnärliga utbildningarna,

där endast cirka fem procent av studenterna har arbetarbakgrund. Detta

är också de dyraste utbildningarna. En operastudent ersätts

av staten med cirka 420 000 per år. Samhällsvetare är billiga

i jämförelse, de kostar endast ca 34 000 SEK.

DET ANDRA ARGUMENTET i regeringens utbildningspolitik är ökad tillväxt.

Humankapital är en viktig produktionsfaktor och satsningar på vidareutbildning

lönar sig alltid. Begreppets luddighet gör det utmärkt att slänga

sig med under seminarier, men det är inte helt klart vad som egentligen

avses. En avancerad produktion kräver högutbildad personal, men gäller

detta alla områden? Vilka ekonomiska effekter uppnås genom subventionerat

filmintresse? Gränsdragningen är inte enkel, det går att hitta

argument för att möjlig typ av utbildning har positiva effekter på

samhället. Ett sådant resonemang öppnar dock upp för subvention

av en mängd verksamheter som idag står utan statligt stöd. Dessutom,

individer tycks utbilda sig oberoende av hur generösa bidragen är

så länge utbildningsvalet leder till en högre framtida lön.

Antalet individer med högskoleexamen ligger idag kring genomsnittet inom

OECD och det går inte att hitta några klara samband vad gäller

fördelningen mellan olika typer av utbildningar och graden av statligt

stöd.

DAGENS UTBILDNINGSSYSTEM kan sammanfattas som ett misslyckande orsakat av missriktad

välvilja. Det leder varken till högre tillväxt eller social rättvisa.

Om målet är att höja utbildningsnivån och dessutom uppnå

en högskola som är öppen för alla bör studenterna i

så stor utsträckning som möjligt bära sina egna utbildningskostnader.

Detta kunde man ordna genom att studenter fick låna till terminsavgifter

av CSN. För en student i humaniora skulle lånen öka med cirka

30 000 om året och för en läkarstudent cirka 75 000. Kostnaderna

står i relation till den ersättning högskolorna idag erhåller

från staten. Läkarens högre utbildningskostnad vägs upp

av en framtida inkomst som vida överstiger humanistens. Terminsavgifter

minskar den orättvisa omfördelningen sam-tidigt som högskolorna

skulle tvingas lägga mer resurser på undervisningen för att

kunna möta studenternas krav på valuta för pengarna. Fler skulle

ta ut sin examen och antalet bortkastade terminer vid högskola och universitet

skulle vara ett minne blott då det blir ekonomiskt kännbart för

den som inte lägger ner de timmar som krävs för att klara utbildningen.

Detta skulle skapa en högskola som formades efter dess studenter och inte

som idag av dekanråd med dålig insyn. Genom statliga lån skulle

man dessutom fortfarande hålla dörren uppe för alla som ville

studera. Ett sådant system skulle sätta undervisningen i centrum

och ge både högskolor och studenter rätt incitament till fortsatt

utveckling.

OLA CARLSSON

JOHAN FRISACK

POL. MAG-STUDENTER