Malmö-hiphop på uppgång

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

För några år sedan hade Lund den största hiphopscenen i Skåne. Men något har hänt. Skivaktuella Sentense är en av dem som bidragit till att Malmö blivit främsta hiphopstaden i södra Sverige.

För ett antal år sedan var Lund ett av cent-ren för hiphop

i Sverige, tillsammans med Göteborg och Stockholm. Stadens stolthet var

Timbuktu och amerikanska grupper som The Roots och mindre kända High &

Mighty

uppträdde på Palladium och Mejeriet.

– Lund har haft en viktig position för hiphop i Sverige men på

sistone har staden tappat en del, säger hiphopproducenten Tobias Carlsson.

Istället har Malmö tagit initiativet vad gäller konserter och

liknande, säger han. Tyvärr är det lite folk som vill betala

pengar för att lyssna på artister de inte hört tidigare för

att kanske upptäcka något nytt. Men det finns möjligheter i

Malmö.

NÄR TOBIAS CARLSSON för tre år sedan flyttade från Stockholm

till Malmö hade strålkastarljuset redan förflyttats från

akademikerstaden Lund. Han kallar sig Sentense när han producerar hiphop

och är ett av de namn som utgör Malmös och Skånes levande

hiphopscen. Tillsammans med Snotnose bildar de producentteamet Sonic Energy

där de gemensamma musikreferenserna förde dem samman för ett

par år sedan. När jag möter Tobias har hans EP The Slow Motion

EP part one – The Sensides nyligen skickats ut till affärerna. Det

är fredag eftermiddag och kafé Mocca som vi stämt träff

på är märkvärdigt tomt. Över en kopp kaffe flyter

samtalet friktionsfritt mellan konsertminnen, inspelningar och influenser.

MUSIKEN PÅ The Slow Motion EP doftar klassisk amerikansk underjordisk

östkust-hiphop från mitten av nittiotalet. Det är inte sällan

monotona trevande beats och ibland en aning dystert. Soulstänkande samplingar

samsas med både amerikanska och svenska rappare.

– Jag strävar inte efter att vara nyskapande på det sättet

att skapa en ny musikstil, säger Tobias. Min musik är traditionell

hiphop. Jag gillar independent-hiphop i den klassiska skolan.

SPRÅKET PÅ EP:N är uteslutande engelska. Trots att det enligt

honom själv inte är många svenska rappare som behärskar

engelska ordentligt. Bland de amerikanska artisterna märks K-Skills &

Dr. Beckett och Houston-gruppen K-Otix. De förstnämnda spelade in

spåret Who This Iz i Malmö när de drog igenom staden på

turné i mars 2002.

– Jag hör av mig till dem som jag tycker är bra, men det är

ibland svårt när man inte är ett välkänt namn. Det

är många som lovar men sedan drar det ut på tiden, rappare

får förhinder och liknande, säger Tobias.

K-OTIX, SOM medverkar på låten The Hitlist, spelade in sina textrader

hemma i Texas efter att ha fått en CD med musik av Tobias när de

träffades i Malmö. Tobias arbetar nästan uteslutande med samplingar

och gör musiken hemma. Därefter tar han med det till en studio och

spelar in med rapparna. Sedan är det efterarbete som gäller.

KONTAKTERNA MED DE svenska rapparna, från bland annat grupperna Superscientifiku

och Fjärde Världen, kom sig naturligt efter att ha umgåtts i

"rätt kretsar" uppe i Stockholm. De flesta texterna på

skivan är traditionella skryttexter där det mest handlar om att hävda

sig själv gentemot andra rappare.

Hur är det som producent att höra andras texter över sin musik?

– Rapparna får stå för sina texter, jag lägger mig

inte i, säger Tobias. Jag är väl i och för sig mer för

"concious rap" än för punchlines, men det är ju en

viss jargong inom hiphopen som råder.

TROTS ATT DET idag händer mycket på Malmös musikscen har Tobias

inga planer på att stanna kvar i Malmö, eller Sverige överhuvudtaget,

med sin musik. Mycket på grund av ekonomiska faktorer.

– Jag vill komma in mer i USA, säger han utan att hymla. Det finns

inga pengar i Sverige. Jag går inte runt på den här skivan,

men nu handlar det om promotion och att skapa sig ett namn.

VAD GÄLLER LUND SÅ är det inte knäpptyst, klubbar finns

fortfarande. Bland annat startade Jamdung

För ett antal år sedan var Lund ett av cent-ren för hiphop

i Sverige, tillsammans med Göteborg och Stockholm. Stadens stolthet var

Timbuktu och amerikanska grupper som The Roots och mindre kända High &

Mighty

uppträdde på Palladium och Mejeriet.

– Lund har haft en viktig position för hiphop i Sverige men på

sistone har staden tappat en del, säger hiphopproducenten Tobias Carlsson.

Istället har Malmö tagit initiativet vad gäller konserter och

liknande, säger han. Tyvärr är det lite folk som vill betala

pengar för att lyssna på artister de inte hört tidigare för

att kanske upptäcka något nytt. Men det finns möjligheter i

Malmö.

NÄR TOBIAS CARLSSON för tre år sedan flyttade från Stockholm

till Malmö hade strålkastarljuset redan förflyttats från

akademikerstaden Lund. Han kallar sig Sentense när han producerar hiphop

och är ett av de namn som utgör Malmös och Skånes levande

hiphopscen. Tillsammans med Snotnose bildar de producentteamet Sonic Energy

där de gemensamma musikreferenserna förde dem samman för ett

par år sedan. När jag möter Tobias har hans EP The Slow Motion

EP part one – The Sensides nyligen skickats ut till affärerna. Det

är fredag eftermiddag och kafé Mocca som vi stämt träff

på är märkvärdigt tomt. Över en kopp kaffe flyter

samtalet friktionsfritt mellan konsertminnen, inspelningar och influenser.

MUSIKEN PÅ The Slow Motion EP doftar klassisk amerikansk underjordisk

östkust-hiphop från mitten av nittiotalet. Det är inte sällan

monotona trevande beats och ibland en aning dystert. Soulstänkande samplingar

samsas med både amerikanska och svenska rappare.

– Jag strävar inte efter att vara nyskapande på det sättet

att skapa en ny musikstil, säger Tobias. Min musik är traditionell

hiphop. Jag gillar independent-hiphop i den klassiska skolan.

SPRÅKET PÅ EP:N är uteslutande engelska. Trots att det enligt

honom själv inte är många svenska rappare som behärskar

engelska ordentligt. Bland de amerikanska artisterna märks K-Skills &

Dr. Beckett och Houston-gruppen K-Otix. De förstnämnda spelade in

spåret Who This Iz i Malmö när de drog igenom staden på

turné i mars 2002.

– Jag hör av mig till dem som jag tycker är bra, men det är

ibland svårt när man inte är ett välkänt namn. Det

är många som lovar men sedan drar det ut på tiden, rappare

får förhinder och liknande, säger Tobias.

K-OTIX, SOM medverkar på låten The Hitlist, spelade in sina textrader

hemma i Texas efter att ha fått en CD med musik av Tobias när de

träffades i Malmö. Tobias arbetar nästan uteslutande med samplingar

och gör musiken hemma. Därefter tar han med det till en studio och

spelar in med rapparna. Sedan är det efterarbete som gäller.

KONTAKTERNA MED DE svenska rapparna, från bland annat grupperna Superscientifiku

och Fjärde Världen, kom sig naturligt efter att ha umgåtts i

"rätt kretsar" uppe i Stockholm. De flesta texterna på

skivan är traditionella skryttexter där det mest handlar om att hävda

sig själv gentemot andra rappare.

Hur är det som producent att höra andras texter över sin musik?

– Rapparna får stå för sina texter, jag lägger mig

inte i, säger Tobias. Jag är väl i och för sig mer för

"concious rap" än för punchlines, men det är ju en

viss jargong inom hiphopen som råder.

TROTS ATT DET idag händer mycket på Malmös musikscen har Tobias

inga planer på att stanna kvar i Malmö, eller Sverige överhuvudtaget,

med sin musik. Mycket på grund av ekonomiska faktorer.

– Jag vill komma in mer i USA, säger han utan att hymla. Det finns

inga pengar i Sverige. Jag går inte runt på den här skivan,

men nu handlar det om promotion och att skapa sig ett namn.

VAD GÄLLER LUND SÅ är det inte knäpptyst, klubbar finns

fortfarande. Bland annat startade Jamdung, med syskon i Malmö och Helsingborg,

på Basilika i höstas och Smålands nation bokar en del intressanta

hiphopakter. Och kanske är det inte så enkelt som att dela upp allt

i svart och vitt, Malmö och Lund. Att hiphop skulle splittra regioner geografiskt

känns förlegat och förknippas endast med tråkiga händelser

som morden på Tupac Shakur och Notorious B.I.G., med syskon i Malmö och Helsingborg,

på Basilika i höstas och Smålands nation bokar en del intressanta

hiphopakter. Och kanske är det inte så enkelt som att dela upp allt

i svart och vitt, Malmö och Lund. Att hiphop skulle splittra regioner geografiskt

känns förlegat och förknippas endast med tråkiga händelser

som morden på Tupac Shakur och Notorious B.I.G.