AFB tycker att man är humanare än andra
bostadsbolag. Men nya policyn vid hyresförseningar tyder på motsatsen: Efter
drygt en vecka skickas räkningen till inkasso.
-Om folk slarvar och inte betalar så finns
det gott om skötsamma studenter som vill ha rum, säger ekonomichefen.
I höstas ändrade AF Bostäder sitt
kravsystem och började anlita inkassoföretaget Intrum Justitia. Hyresgäster som
är sena med hyran får inte längre en påminnelse – istället skickas ärendet
direkt till inkasso.
Lars Falkmo, nytillträdd ekonomichef på
AFB, säger att det är en rent praktisk åtgärd.
– Vi anlitar Intrum för att det ska
bli lättare för oss. Vi har inte resurserna att sköta det själva.
FLERA STUDENTER som Lundagård har varit i
kontakt med har fått inkassobrev tio dagar efter att hyran skulle varit betald.
Därefter har studenten åtta dagar på sig att betala hyran och extraavgiften
från inkasso på 160 kronor. Det innebär att endast tre veckor efter att hyran
förfaller kan ärendet skickas till kronofogden, vilket är en betydligt hårdare
strategi än vad det allmännyttiga bostadsföretaget i Lund, LKF, tillämpar.
– I regel ska det vara mer än en hyra
man har fått skuld på, då är det dags att skicka till kronofogden, berättar
Gert-Inge Brolin, ekonom på LKF.
LARS FALKMO ser inget problem med att
inkassobrevet kommer omgående eftersom hyran inte är en oförutsedd utgift.
Vad tycker du om att många studenter anser
att den här hanteringen är otrevlig?
– Ja, det kan man väl tycka. Men det
första inkassobrevet är att betrakta som en påminnelse. Det innebär inte att
man får en betalningsanmärkning, säger han.
LARS FALKMO ÄR mycket nöjd med det nya
systemet eftersom antalet förseningar har minskat från knappt 300 till 100.
– Det kan vara bra om det skrämmer
lite. Det kan få folk att betala snabbare, spekulerar han.
Studenten Viktoria Martinsson har precis
flyttat hem till sitt korridorsrum på Ulrikedal efter en termin i Australien
och betalade hyran några dagar för sent. Hon blev mycket förvånad när
inkassokravet låg på dörrmattan.
– Jag blev rätt skraj. Särskilt
eftersom jag varit borta och missat informationen.
Viktoria tycker att AF Bostäder borde ta
hänsyn till att det ofta dröjer innan studiemedlet kommer i början av terminen.
Hon är även kritisk till de konsekvenser som den hårdare rutinen kan få.
– En betalningsanmärkning hänger
kvar. Det kan förstöra jätte-mycket.
Men Lars Falkmo betonar att AFB finns till
för studenterna och på många sätt är humanare än ett vanligt bostadsföretag. Till
exempel kan man få anstånd med hyran om man säger till i god tid före
förfallodatum.
Studenter har sämre ekonomi än många
andra. Borde man inte ta hänsyn till det även vad gäller rutinen vid
hyresförseningar?
– Ja, det beror på vad du menar. Man
hyr ett rum till en billlig peng. Vi har en massa studenter som inte har rum.
Betalar alla i tid så får vi bättre finanser och kan naturligtvis få större
resurser att ordna fel och brister.
Viktoria Martinsson köper inte Lars
Falkmos resonemang.
– Var är den stora hänsynen? Jag
tycker däremot att deras förra system var väldigt humant.