Studenterna underkänner den praktiska
delkursen i förra årets ettåriga retorikutbildning vid institutionen för
nordiska språk. Kritiken rör främst oengagerade lärare.
Kursen var sjukt dålig, säger studenten
Johan Tegel, som tröttnade och hoppade av.
Redan från början av kursen i praktisk
retorik kände studenterna att lärarnas intresse var lågt, berättar Johan Tegel.
Jag blev så trött och besviken, säger
han. Vi behandlades som tvååringar.
KURSEN SAKNADE helt teoretiska genomgångar
och när studenterna påpekade bristen nonchalerades kritiken. Efter att
studenterna klagat hos studierektorn betedde sig lärarna som om studenterna
skvallrat.
Jag minns att en lärare sa: Vem är det
som bestämmer här, är det ni eller jag? , säger Johan Tegel.
Kursen hade också ett flertal praktiska
brister. När studenterna skulle skriva en debattartikel kom instruktionerna
först i samband med att betygen delades ut. Och ett tal som hölls i november
betygsattes först i januari.
Vi fick olika betyg, men ingen som helst
konstruktiv kritik, säger Johan Tegel.
PREFEKTEN LENA Ekberg hävdar att hon inte
känt till kritiken mot kursen förrän en student i efterhand skrev ett brev till
lärarna och studierektorn.
Det här är beklagligt, säger hon. Det är
olyckligt att missnöjet inte kom hela vägen fram till ledningen redan under
kursens gång.
LEDNINGEN HAR nu tagit kontakt med den
student som skrev brevet och de som förde fram klagomål i kursutvärderingarna. Dessutom
har ledningen haft samtal med lärarna.
Det har uppenbarligen inte fungerat
på lektionerna. Person-kemin har varit mycket dålig, säger Lena Ekberg.
Men framför allt tror hon att roten till
det onda ligger i att lärarna inte motiverade betygen tillräckligt väl.
Man måste tala om ordentligt varför
någon får ett visst betyg. Här har kommunikationen inte fungerat. Och då leder
det till missnöje även med andra saker.
Efter studenternas kritik kommer
institutionen att ompröva betygen på vissa av de praktiska uppgifter som
studenterna utfört under kursens gång.