Dåligt studentinflytande inom samhällsvetenskap

- in Nyheter
@Lundagård

Utbildningarna i samhälls-vetenskap och ekonomi dras med en rad problem:

– Dålig koppling till arbetslivet

– Opedagogiska lärare.

– Svårt att påverka utbildningen.


Med undantag för de studenter som läser program saknar många studenter arbetslivsanknytning i utbildningen. Det visar Samhällsbarometern, en enkätundersökning som universitetet har gjort.

Ordförande i samhällsvetarkåren Johanna Svensson tror att enkla åtgärder kan förbättra situationen.

– Till exempel mer praktik, gästföreläsningar från arbetslivet och möjlighet för studenterna att få mentorer från arbetslivet, säger hon.

Trots att kursutvärderingar har blivit vanligare känner många studenter att det är svårt att påverka utbildningen.

– Vi tror att det finns ett samband mellan studenternas upplevelse av att inte kunna påverka utbildningen och det låga antalet lärarledda undervisningstimmar, säger Johanna Svensson.

Hon menar att studenterna blir mer motiverade att delta i förändringsarbetet om de träffar sina lärare i högre utsträckning.

– Men kåren har också ett ansvar att utveckla utbildningsbevakningen och informera om möjligheterna att påverka utbildningen.

Barometern visar också att studenterna lägger ner betydligt mindre tid på sina studier än vad som förväntas. Många bedriver vad som ska vara heltidsstudier på halvtid.