Trettio procent. Så mycket rabatt lovar SJ studenterna.
Men det stämmer inte, visar Lundagårds granskning.
Nu ändrar företaget sin marknadsföring.
SJ:s studentrabatt har länge varit omdebatterad. För två år sedan fick exempelvis företaget hård kritik sedan det beslutat att endast ge rabatt till studenter som tar fullt studielån.
Nu visar Lundagårds granskning att SJ dessutom bluffar om hur stor studentrabatten är.
På sin hemsida skriver företaget att studenter får ”cirka 30 procent lägre pris” på tågresor. Men det är felaktigt.
En vanlig onsdag i mars ger SJ endast 15 procent rabatt på merparten av sina andraklassbiljetter från Lund till Stockholm.
Den genomsnittliga rabatten på dygnets alla avgångar är knappt 19 procent. Inte heller SJ:s nya biljettyp ”Just nu” ger den studentrabatt som företaget utlovar. På vissa av avgångarna till Stockholm är studentrabatten så låg som nio procent.
Sj:s presschef Kajsa Moström är först ovetande om de låga rabatterna.
– Är inte studentrabatten alltid 30 procent, frågar hon.
Efter några timmar återkommer hon med företagets förklaring.
– Det är olika rabatt mellan lågtrafik och högtrafik. Det är alltså billigare att åka när få väljer att resa.
Men ni utlovar ju 30 procents rabatt på er hemsida.
– Det vi utlovar är cirka 30 procents rabatt.
Men enligt vår granskning är genomsnittsrabatten under 20 procent. Är inte informationen på hemsidan vilseledande?
– Nej, det tycker jag inte. Vi utlovar en ungefärlig rabatt, säger hon.
Fast speciellt nöjd med formuleringen verkar hon inte vara. Några dagar efter Lundagårds samtal ändras informationen på hemsidan.
Numer lovar SJ ”upp till” 30 procent lägre pris.
Men på konsumentverket tycker man inte heller att den nya formuleringen är bra.
– Det är inte riktigt snyggt. Det är inte bra när merparten av avgångarna har den lägre nedsättningen. Fast det är svårt att entydigt slå fast att marknadsföringen är vilseledande, säger juristen Ursula Cronsten.