Ordfront sköt sig själv i foten när en artikel förnekade systematiskt dödande i Bosnien. Nu gör kanadensiska Adbusters listor på judar som påstås styra världen. Organisationen som nischat in sig på att förstöra andras varumärken ödelägger nu ironiskt nog sitt eget.
Brunvänster. Nationalvänster.
Historierevisionister.
Öknamnen haglade i höstens hetsiga Ordfrontsdebatt om den numera ökända artikeln ”Ljugoslavien” (Ordfront nr 7-8/03) där Björn Eklund intervjuade Diane Johnstone, som påstod att det inte kunde styrkas att människor hade mördats systematiskt i Bosnien.
Dagens Nyheters reporter Maciej Zaremba reagerade med att kalla Ordfront för folkmordsförnekare och snart var striden igång. Till slut gjorde redaktören Leif Eriksson avbön och sa att artikeln aldrig borde ha publicerats. Han sitter fortfarande kvar. Däremot fick Björn Eklund nyligen sparken.
En liknande diskussion har precis tagit fart på andra sidan Atlanten. I Adbusters senaste nummer (nr 52) har redaktören Kalle Lasn kartlagt de femtio mest inflytelserika neokonservativa i världen. Namnen har Adbusters kommit fram till genom noggrann research, hävdar Lasn. Tjugosex av de femtio namnen på listan har en svart prick vid sitt namn. Varför? Jo, för att de är judar. “Why won´t anyone say they are jewish?” frågar Lasn.
Han menar att de neokonservativa inte är en grupp av tandläkare eller brandmän – utan världens mest inflytelserika grupp som har makten att på egen hand stoppa och starta krig. Därför tycker Lasn att det är befogat att föra fram sådana uppgifter i ljuset.
Artikeln och listan har väckt en häftig debatt bland Adbusters läsare och i Kanada. Det är inte konstigt. Att markera judar på en lista och påstå att de styr världsordningen väcker obehagliga minnen. Men tydligen inte för alla. Flera personer hann, innan deras inlägg togs bort, tacka organisationen på dess hemsida för att den vågar säga sanningen om judarna.
Kalle lasn påpekar själv att judar inte har något gemensamt perspektiv, att många amerikanska judar faktist starkt motsätter sig George Bushs och Ariel Sharons mellanösternpolitik. Ändå frågar han sig retoriskt: “Om hälften av de neokonservativa vore palestinier, skulle USA ha invaderat Irak?”.
Genast blir det uppenbart att Lasn menar att den mäktigaste gruppen i världen i själva verket styrs av judiska intressen. Problemet är, enligt Lasn, alltså inte den neokonservativa politiken utan att så många mäktiga personer är judar. Så länge han inte berättar vad vi annars ska med denna nyvunna kunskap till är det den enda rimliga tolkningen.
I arena (nr 6/03) skriver Magnus Linton att sjuka konspirationer länge har varit motorn i den vänstertradition som Ordfront tillhör. Samma verkar nu kunna sägas om Adbusters. I sin nit att svartmåla USA och Israel hänger de sig åt konspirationsteorier som knappt gör en arg. Bara trött.
Frågan är vad det är som drivit Kalle Lasn till dessa extremer. För femton år sedan startade han Adbusters, en del av culture jamming-rörelsen. Med snygga och smarta budskap ifrågasätter Adbusters den rådande konsumtionskulturen och de multinationella företagens makt. Motreklam helt enkelt.
I höstas tog Adbuster ett kontroversiellt steg in i den föraktade reklamvärlden med förhoppningen att på allvar störa en av jättarna: Nike och deras världskända logga Swooshen. Med hjälp av massiva reklamkampanjer ska Adbusters ta marknadsandelar från Nike med ”the unswoosher”. En cool och billig sko tillverkad under rättvisa förhållanden, ”designed for only one thing:
Kicking
Phil:s (Nikes grundare) ass”.
Målet med Adbusters kampanjer är att ta upp det som aldrig sägs i reklamen. En krökt Absolut Vodka-flaska har försatts med texten Absolut Impotence och i kampanjen “Welcome to Marlboro Country” ses rökare stå ute och huttra i rökrutan. Taktiken är enkel: ett företags varumärke betyder allt. Dras det i smutsen sjunker trovärdigheten och därmed också vinsten.
Det ironiska är att Kalle Lasn genom sin krönika sänker sitt eget varumärke. Risken är stor att folk undrar varför det är sämre att köpa skor av Nike än av företag som sprider konspirationsteorier om judar.
kanske är det dags för Adbusters att anlita en PR-byrå som restaurerar varumärket. Eller konsultera Leif Eriksson om hur man gör en helomvändning.