MORRHOPPAN

- in Morrhoppan
@Lundagård

Det har nått Morrhoppan att flera kårpampar när hemliga journalistdrömmar. Åtminstone har de många förslag på hur Lundagård borde driva tidningen.
En ekonomiskt sinnad herre förklarade härom-sistens hur tidningen skulle kunna öka sina annonsintäkter. Till exempel skulle en annons för ett stort bilföretag kunna ackompanjeras av en artikel där studenter kör: ja just det, en bil från samma företag.
Detta brukar kallas textreklam och blandas alltför ofta ihop med journalistik. Morrhoppan avråder därför från att lyssna på en sådan nisse och upplyser om de pressetiska reglerna, del 3 stycke 1:”avsikten får aldrig vara att ge varor och tjänster reklam”.
Så var det med den saken.

Nivå ett: glasen skallrar. Nivå två: det går basvågor i golvet. Nivå tre: taklamporna gungar. Orsak: jordbävning? Kärlekskranka grannar? Nej, snarare den temperamentsfulle vd:n en våning under Lundagårds redaktion. Ibland handlar det om en stulen motorcykel, ibland medarbetare som får sig en skrapa när han behöver bli av med aggressioner.
Lundagård funderar på att skaffa en seismograf som visar exakt hur arg borgens vd är. Morrhoppans tips till grannarna: skaffa öronproppar!

Sjöfartshotellet i Malmö har god chans att vinna priset som sämsta studentboendet i år. I förra numret berättade studenten Lisa att hon hade hittat sin kökskniv nedblodad efter att den använts i ett gängbråk. Men kommunen som driver Sjöfarthotellet planerade inga åtgärder trots att studenter klagat.
Det var därför med stort intresse som Morrhoppan läste pressmeddelandet från Malmö Högskola där kommunen plötsligt framstår som en hjälte. Samma person som Lundagård pratat med påstår dessutom att det är studenternas vänner som flyttat in i samlingsrum och källare. Ingenstans nämns att studenterna har klagat flera gånger utan att något har hänt.
Kanske dags att konsultera någon av alla de medielärare som det ryktas att det finns på högskolan.