Journalistik som säljer sig

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Journalisten Lennart Lindskog ligger på Carl-Henric Svanbergs skrivbord med fötterna i vädret. Svanberg är vd för Ericsson.

”När jag frågar honom hur han lyckats skörda dessa framgångar, ser han på mig och svarar till synes alldeles uppriktigt.”

”Jag vet faktiskt inte.”


Carl-Henric Svanberg säger sen att han aldrig tänkt i ”kategorin att göra karriär”.

Åh gud! Det flimrar framför journalisten Lennart Lindskogs ögon. Alldeles slak återvänder reportern till redaktionen där han sätter rubriken: ”Ericsson från den ljusa sidan”. I ett typsnitt nära nog identiskt med Ericssons logotyp.

Detta – ungefär detta – utspelar sig i senaste numret av Examensguiden. Sedan några år tillbaka har studenter i teknik, juridik, ekonomi och IT fått Examensguiden i brevlådan.

Chefredaktören Hans Borgelin har en publicistisk idé: ”Mot snuttifiering. Artiklarna skall vara genomarbetade och utan ytligheter med ambitionen att lämna avtryck efter sig hos våra läsare.”

Snuttifiering är ett ord som används om journalistik som hårddraget förenklar budskap och därmed förvränger verkligheten. Hans Borgelin ogillar detta. Märkligt då att Examensguiden är ett så klockrent exempel på just snuttifiering.

Den innehåller utöver en intervju med Carl-Henric Svanberg över 90 sidor artiklar om arbetsmarknaden. Här finns alltså gott om utrymme att komplicera saker och ting.

Men Hans Borgelin har smörjt in sina journalister i vaselin.

I anslutning till 59 kortintervjuer med 59 olika representanter från 59 olika företag – finns en helsidesannons för samma företag.

Ska man bli indignerad när reklamare – Examensguidens journalister är väl sådana – exploaterar journalistikens formspråk?

Nja, spill inte för många tårar, råder Göran Rosenberg i boken Tankar om journalistik. Annonser utformade som artiklar är en kortsiktig reklamtaktik.

En dag kommer reklambranschen att inse att de fullständigt urholkat journalistikens trovärdighet – och då kommer de att tvingas annektera ett nytt formspråk. Mer trovärdigt.

Frågan är bara vad journalistiken ska göra till dess.