Mångfald är ett av de mest använda orden av universitetsföreträdare. Men studentprojektet Fakultetsambassörerna pratar mindre och gör desto mer.
Sedan några år är de välkända på skånska gymnasieskolor med låg andel elever som läser vidare.
Fakultetsambassadörerna är ett
studentdrivet projekt som arbetar för att motverka den sociala snedrekryteringen till universitetet. Istället för att skriva fina måldokument om mångfald, arbetar fakultetsambassörerna med konkreta åtgärder som främst riktar sig till gymnasieelever med invandrarbakgrund och elever från studieovana hem.
– Vi vill visa på att universitetet är öppet för alla, säger Johan Hagenfeldt, samordnare för fakultetsambassadörerna.
Han arbetar på halvtid, men förutom hans tjänst drivs projektet helt och hållet av idellt engagemang.
Ambassadörsskapet innebär en slags mentorsverksamhet där studenterna agerar som förebilder för gymnasieeleverna. De träffar eleverna kontinuerligt under hela deras gymnasietid – målet är en gång varannan vecka. Juridiska fakultetens ambassadörer arrangerar bland annat rättegångsspel och ordnar så att eleverna får träffa lärare och yrkesverksamma jurister. Eleverna kan också få praktisera på Juridikum.
Johan hagenfeldt berättar att ambassadörerna själva är en del av mångfalden, eftersom långt ifrån alla har den traditionella bakgrunden för en student vid Lunds universitet. Det underlättar kontakten mellan studenterna och gymnasisterna.
– Eftersom man blir en slags mentor så blir man också en slags förebild. Det blir ofta att de känner att vi är rätt lika, säger han.
Projektet drogs igång för cirka tre år sedan av dåvarande juridikstuderande Sandra Moradi. Hon ville inspirera elever med bakgrund som liknar hennes.
Idag finns det även fakultetsambassadörer vid bland annat Socialhögskolan, Ekonomihögskolan och samhällsvetenskapliga fakulteten. Och projektet har varit lyckat.
– I höstas märkte vi att det hade skett en förändring. Eleverna ville plugga vidare, berättar Johan Hagenfeldt, som snart lämnar över till Jesper Lagerbäck och Jenny Madsen.
Betygen i fadderklasserna hade höjts, men framförallt tror han att det har skett en mental förändring.
– Vi har sått ett frö hos dem att det är möjligt, säger han.