I artikeln “Lärare känner press att godkänna” hävdades felaktigt att studierektorn, undertecknad, sänkte kraven på en tentamen i mikroekonomi på grundnivån i höstas när många blev underkända. Det är riktigt att tentamen rättades om, men inte på det sätt som beskrivs.
Undervisningen skedde i fyra grupper med olika lärare, men med gemensam tentamen. Tentamen bestod av två delar. Del 1 bestod av kortare frågor. För att del 2 skulle rättas krävdes 30 poäng på del 1. Tentamen rättades i två steg för att minska rättningsbördan. Det visade sig att resultatet varierande kraftigt mellan olika grupper på del 1.
En majoritet av lärarna ansåg att frågorna på del 1 sannolikt inte gav en rättvisande bild av resultatet på hela tentamen. Därför ändrades kravet på del 1 från 30 till 24 poäng, vilket innebar att fler tentamina rättades i sin helhet. Slutresultatet bedömdes så att gränsen för Godkänd var 50 procent av maxpoängen för hela tentamen och att gränsen för Väl godkänd var 75 procent.
Betygsgränserna för hela tentamen ändrades alltså inte! Dessa betygsgränser gäller för alla tentamina i nationalekonomi, vilka har varit gällande under lång tid.
Artikeln gav ett intryck av slappa och varierande krav i nationalekonomi, vilket alltså inte stämmer. Vi arbetar ständigt för att våra kurser ska upplevas som spännande och lärorika intellektuella utmaningar.
Klas Fregert, studierektor för grundutbildningen i nationalekonomi