Bakom två
höga bänkar på Ekonomicentrum finns ett
karaktäristiskt verk av den omdebatterade konstnären Bjarne
Melgaard.
Få
skandinaviska konstnärer är så omdebatterade som
Bjarne Melgaard (f. 1967). När hans pedoerotiska fotografier
eller videoinstallationer ställs ut blir det inte sällan
ramaskri och såväl nynazister som politiker går till
attack. De förra handgripligen, de senare med polisanmälningar
och förbudskrav.
Därför
blir man en smula förvånad över att Alphahuset på
Ekonomicentrum i Lund hyser en imponerande målning i Melgaards
karakteristiska klotterstil. Våldsamt och respektlöst
blandar han medium: akryl, olja och spritpenna.
I likhet med
exempelvis Basquiat kodifierar han vardagserfarenheterna genom
rebusartade referenser och precis som i tonåringens klotter i
sin anteckningsbok utnyttjas sexualiteten som en rebellisk kraft, ett
vapen mot etablissemanget.
Kanske är man
inte så ovetande om detta i Alphahuset. Varför skulle man
annars söka dölja målningen bakom två höga
bänkar? Må försäkringsbolaget reagera snart.