Lundagård glorifierar porr

- in Debatt
@Lundagård

Porr

framställs som något enbart positivt, en kvinna hängs

ut på bild och ett utdrag ur boken väcker avsky.

Elsa

Häkkinen är mycket kritisk till publiceringen av reportaget

”När synden kom till Lund” i förra numret av Lundagård.

I

Lundagård nr 5/2005 kunde vi läsa Johannes Heumans artikel

”När synden kom till Lund” om den erotiska boken Ligga i

Lund och filmatiseringen av den.

Jag

blev minst sagt chockad över innehållet i artikeln, den

bild som upptog en fjärdedel av uppslaget samt över

utdraget ur boken. Det eftersom jag anser att artikeln glamoriserade

1970-talets pornografi och framställde den som en del av den

sexuella frigörelsen för kvinnan.

det

gjordes utan

att någonstans nämna den kritik som finns att rikta mot

både dåtidens och nutidens pornografi; att det ger en

snedvriden bild av kvinnan samt manlig och kvinnlig sexualitet, att

kvinnan framställs som ett sexobjekt till för män att

(ut)nyttja etcetera.

Pornografi

skildras i artikeln i princip enbart som någonting kul. Jag

antar att jag och Johannes Heuman inte delar samma sorts humor.

Dessutom

reagerade jag över den bild som skall väcka vårt

intresse för artikeln. Den skildrar en halvnaken, passiv kvinna

som ligger utfläkt på ett bord med den aktiva ”professorn”

över sig samt ytterligare en man som åskådare.

Kvinnan på bilden ser allt annat än road ut. Det framgår

även av artikeln att just denna kvinna ångrade sin

medverkan i filmen och att hon ”grät ut i kvällspressen”.

ändå

väljer lundagård

att publicera bilden på henne, något jag finner mycket

uppseendeväckande. Hur har tankegångarna gått här?

Uppenbart är att ingen respekt har visats kvinnan på

bilden (eller andra kvinnor heller för den delen).

tills

sist kan

nämnas att utdraget ur boken Ligga i Lund hos mig inte

väcker andra känslor än avsky. Det eftersom texten

behandlar kvinnan och hennes könsorgan, fittan, som någonting

som är till för manlig, sexuell njutning. Boken må

vara kult och historia, men jag ser ändå ingen anledning

att publicera sådan typ av kvinnoförnedring och sexism i

en ”fin” studenttidning som Lundagård år 2005.

Ni

må tycka att jag överdriver och det är det som gör

det hela så fascinerande, att det är helt legitimt att

skildra kvinnor på ett sådant vis.

Jag

vill dock gärna slippa den typen av kränkning i Lundagård

framöver, tack! Det både räcker och blir över

från andra medier.

elsa

häkkinen

medlem

i bella – lunds

feministiska

studentförening

Redaktören

svarar:

Jag

håller inte med Elsa Häkkinen om att reportaget ”När

synden kom till Lund” är sexistiskt och kvinnoförnedrande.

Det är en osminkad skildring av myten och sanningen bakom den

legendariska gladporr-filmen ”Ligga i Lund”.

varken

filmen,

boken eller dess upphovsman framställs på ett romantiserat

sätt. Artikelförfattaren Johannes Heuman sätter in

filmen i 1970-talets porrdiskurs som då var mer positiv än

i dag.

Men

han berör också de kritiska aspekterna – även om

det inte sker på det undervisande sätt som Häkkinen

tycks efterfråga.

Dessutom

ska vi hålla i minnet att ”Ligga i Lund” är en

amatörmässigt gjord komedi med inklippta bilder på

könsorgan, och befinner sig väldigt långt från

den typ av porrfilm som vissa debattörer anser är

sexistisk.

Jag

tycker det är självklart att Lundagård ska visa den

mycket tidstypiska och underhållande bilden från

filminspelningen. Hur en uttråkad kvinna i underkläder,

som har en stel – och föga aktiv – gubbe i y-frontskalsonger

ovanpå sig, skulle vara kvinnoförnedrande är för

mig obegripligt.

Snarare

visar den på regissörens absurda bild av vad folk kan

tänkas finna upphetsande.

likaså

anser jag

att publiceringen av utdraget från boken är fullt

berättigad. Hur annars ska läsaren förstå den

frenetiska och fåniga stil som Anders Tosse använder sig

av, med långsökta och komiska metaforer?

För

övrigt framställs inte kvinnan som bara ett föremål

för sexuell njutning, utan även mannen. Båda könen

är mycket aktiva och har bara en sak i sikte (förutom den

stackars fågelskådaren som blir jagad av två

sexgalna kvinnor ).

Lundagård

förutsätter att dess läsare inte behöver

moraliska pekpinnar, utan kan uppskatta ett djuplodande reportage om

Lunds mest omtalade bok och film. Den övertydliga och till sista

bokstaven moraliska journalistiken, som bara vågar beröra

ämnen som inte upprör någon brukar sällan vara

särskilt intressant.

Som

feminist tycker jag att Elsa Häkkinen berör mycket viktiga

frågor, men denna gång ropar hon efter vargen utan

anledning.

karin

olsson

redaktör

och ansvarig

utgivare

vid tidpunkten för

publiceringen