Värdet av en examen

- in Ledare
@Lundagård

Många som studerar i dag riskerar att stå med stora studieskulder, men utan arbete som motsvarar deras utbildning, efter examen.

Att utbildning

lönar sig är inte längre en självklarhet.

Länge

var en akademisk examen närmast en garanti för att få

ett bra jobb. I dag duggar rapporterna om ökande arbetslöshet

bland akademiker tätt. På bara några år har

siffran stigit från 3,3 till 4,9 procent, visar en rapport från

Saco.

Under de senaste

femton åren har antalet studenter i Sverige mer än

fördubblats. Efter ett antal år på universitet och

högskolor är det nu dags för många av dem att ta

sig ut i arbetslivet.

Men

frågan är

om de kvalificerade jobben verkligen räcker till alla. Enligt

sociologen och nationalekonomen Tomas Korpi, som intervjuas på

sidan 13, kräver fortfarande bara ett av tre jobb

högskolekompetens. Samma bild ges i Högskoleverkets rapport

”Arbetsmarknad och högskoleutbildning” från 2003, som

i stället förutspår en brist på personer med

kortare yrkesutbildningar.

Det här innebär

att många av dem som tar examen från svenska lärosäten

i dag kommer att tvingas ta arbeten där de inte får

användning för sina kunskaper. Om och när

arbetsmarknaden väl anpassat sig efter den höga

utbildningsnivån kommer många att stå med en

föråldrad utbildning och en arbetslivserfarenhet som inte

är relevant i sammanhanget.

En

annan följd

av överskottet på akademiker är att det börjat

gå inflation i examina. Allt fler väljer i dag att

komplettera sin utbildning med ytterligare en examen för att ha

större chans på arbetsmarknaden.

Utvecklingen är

knappast förvånande. Tänk er situationen: en

arbetsgivare kan välja mellan två sökande som

uppfyller kompetenskraven. Men en av dem har dessutom studerat

utomlands i ett år, tagit en extra examen och talar tre språk

flytande. Att arbetsgivaren väljer den personen är inte

särskilt märkligt. Men kanske hade båda klarat jobbet

lika bra.

Givetvis ska alla ha

samma möjlighet att studera vidare. Den chansen ska inte vara

beroende av något annat än talang och ambition. Men

utbildning är en stor investering, och om målet är

jämlikhet måste man motverka att värdet av en examen

urholkas i takt med att akademikerna blir fler. För risken finns

att effekten inte alls blir större jämlikhet i samhället,

bara en annan variant av samma orättvisa.

För i samma

takt som allt fler tar en examen, får de informella faktorerna

större betydelse.

En

av dem

är vilket lärosäte man valt att utbilda sig vid. Lunds

universitets rykte är grundmurat och en student som utexamineras

härifrån har troligen större chanser på

arbetsmarknaden en student från Kristianstad Högskola.

Likaså har

Sara från det välbärgade akademikerhemmet antagligen

ekonomiskt stöd hemifrån för att läsa de extra

två eller tre år det tar att skaffa ytterligare en

examen. Att Emma, som är den första i släkten som

läser vidare, skulle ha råd att plugga i fler än de

sex CSN-åren är mindre troligt.

Att

hitta en

lösning på problemet är inte lätt, men en

möjlighet vore att ge arbetsgivarna en verklig möjlighet

att jämföra vad studenterna lär sig på olika

utbildningar.

Redan i dag finns

måldokument som beskriver vad varje utbildning ska innebära,

men allt för sällan följer någon upp vad

studenterna verkligen lärt sig.

Men hjälp kan

komma från oväntat håll. Just nu samarbetar Sverige

med 44 andra länder om att göra den högre utbildningen

jämförbar genom Bolognaprocessen. En viktig del i

samarbetet är att genomföra regelbundna utvärderingar

av utbildningarna. Resultaten ska sedan publiceras offentligt.

Om

systemet fungerar

skulle detta inte bara innebära att arbetsgivarna kunde jämföra

utbildningar. Det skulle dessutom sätta stopp för alla

försök att leva högt på gamla meriter. För

att universitetet skulle kunna behålla sitt goda rykte skulle

det krävas att varje utbildning nådde upp till en

anständig kvalitet. Hellre några bra utbildningar än

många halvdåliga.

Men än så

länge måste du som student själv bedöma hur

mycket tid och pengar dina studier är värda. Det är

viktigt att du tar dig en tankeställare. För det är

inte självklart att de lönar sig.

Anna Palmehag