PÅ TVÅ HJUL

- in Reportage

Där det finns studenter finns det cyklar – och

arga bilister.

Men ingenstans är cyklisterna lika många –

och motormännen lika upprörda – som i Lund.

Lundagård ger dig den kompletta guiden för

att undvika böter, stölder och skrubbsår.

Lund är som Peking – här cyklar alla. Eller som

Hipphipp-komikern Anders Jansson uttrycker

saken: den plats i Lund som man inte kan inte

cykla till är inte värd att besöka.

I centrum trängs varje dag 25 000 cyklister

med bilar och gångtrafikanter, fientligheten mellan

grupperna är stor. Tidningarnas insändarsidor

är fyllda av upprörda bilister som menar

att cyklisterna är ett jäkla pack som struntar i

alla trafikregler.

FAST SÅ ILLA är det inte, tycker polisinspektör

Roland Bengtsson.

– Här finns inte utrymme att göra felaktigheter

som på andra ställen. En cyklist kan ställa till

det för många och det märks tydligt. Därför

kanske man tycker att Lund är värre än andra

ställen, säger han.

Ändå åker ett par hundra cyklister fast i poliskontroller

varje år och böterna svider rejält i

en tunn studentplånbok. De vanligaste brotten

är att cykeln saknar belysning eller att man

kört mot enkelriktat. Men ett nästan lika stort

problem är att många cyklar på trottoarerna.

– Lundaborna är inte rädda för att bli av med

handväskan, utan snarare för att bli påcyklade.

Är man gammal kan en olycka betyda lång tid

på sjukhus, säger Roland Bengtsson.

POLISEN STÅR OFTA på särskilt farliga ställen, som på

Klostergatan där flera cyklister hamnat under bussar.

Eller vid viadukten strax söder om stationen, där en cyklist körde ihjäl en gångtrafikant för ett

par år sedan. Roland Bengtsson nämner också vägen

mot Klostergården, förbi Mejeriet, där många

våghalsar korsar Ringvägen utan belysning.

Genom åren har otaliga studenter irriterat sig

på konstaplarna som nitiskt sätter åt slarvande

cyklister. Men Roland Bengtsson försvarar polisens

arbete.

– Vi står där vi vet att folk ofta blir skadade

och där de känner oro för att gå. Och vi är inte

ute för att vi inte har annat att övervaka, utan för

att felen skapar oro och skador, säger han.

ENLIGT STATISTIK från Lunds kommun skadades

243 cyklister i trafiken förra året. Siffran gäller

hela kommunen, men de allra flesta olyckorna

skedde inne i Lund. Hälften av cyklisterna skadades

i singelolyckor, en tredjedel krockade med

motorfordon och övriga i krockar med andra

cyklister eller mopedister.

Lyckligtvis är de flesta skadorna lindriga, men

Roland Bengtsson rekommenderar ändå hjälm

och stor försiktighet när man lastar på cykeln.

– Kassar på styret är ett aber. De åker in i

hjulet och så går cyklisten rakt över styret. Och

är där då en kantsten… Folk som jag varit bekant

med har inte gått att känna igen efter att de kört

huvudet i marken utan hjälm.