Bologna måste få kosta

- in Ledare
@Lundagård

Nu genomgår den svenska högskolan den kanske

största förändringen på fyrtio år. Men några extra

resurser till omställningen i Bolognaprocessen får

lärosätena inte.

Den enskilda studenten riskerar att bli förlorare ännu

en gång.

En solig septemberdag och Malmö högskola

invigde sitt nya bibliotek nere i

hamnen. Leif Pagrotsky fick klippa

bandet, äta lunch med representanter

från kulturlivet och besöka designdagen

Moving images.

Under eftermiddagen fick studenterna

tillfälle att ställa frågor till sin

utbildningsminister.

Vad de fick veta av Pagrotsky? Att allt

är i sin ordning. Att Sverige har ett av

världens bästa utbildningssystem. Och

att de som vill satsa på kvalitet framför

kvantitet är osolidariska.

UNDER 1990-TALET ökade antalet studenter

i Sverige med nästan 80 procent. Det

var en rekordsatsning som gjorde det

möjligt för tiotusentals personer att gå

vidare till högre studier. Samtidigt betydde

det kraftigt ökade utgifter för den

högre utbildningen.

I en rapport från OECD får Sverige

beröm: vi är ett av de länder som satsar

mest per student i den högre utbildningen.

Men rapporten visar också en

nedslående tendens. Anslagen per student

minskade kraftigt mellan 1995 och

2002. De var alltså de enskilda studenterna

som fick betala utbyggnaden av

högskolan när resurserna späddes ut.

STUDENTERNA PÅ Malmö högskola ställde

en rad kritiska frågor om kvalitetsbristerna

till Leif Pagrotsky när de fick chansen.

Men likt en klassisk teflonpolitiker

väjde han för frågorna eller delade inte

deras ”verklighetsbild”. Kontentan var

att studenterna inte hade förstått hur

bra de hade det.

I budgetpropositionen satsar regeringen

visserligen pengar på vissa kvalitetshöjande

åtgärder. Men den stora

nyheten är en kraftig utbyggnad av

högskolan med 17 500 nya platser.

Sveriges förenade studentkårer länge

har påtalat vikten av kvalitetssatsningar

framför ökad utbyggnad. Men Leif

Pagrotsky menar att det är osolidariskt

att välja kvalitet framför kvantitet.

– Deras linje innebär att de som redan är

studenter ska få det bättre på bekostnad av

dagens gymnasister. Det kommer inte jag

att acceptera, sa han till Ekot i augusti.

Men Pagrotsky nämner inte hur osolidariskt

det är att dagens studenter får en

sämre utbildning än den förra generationen.

För det är resultatet av expansion

som inte finansieras fullt ut.

NU RISKERAR SVERIGES studenter att få betala

ytterligare en reform.

Under de närmaste två åren kommer

Bolognaprocessen att omforma hela den

högre utbildningen i Sverige (se reportaget

på s 20-21).

Prioriteringarna har redan börjat. Före-tagsekonomiska institutionen plockade i

höstas bort två magisterkurser ur kursutbudet.

Anledningen är att institutionen

till nästa höst ska starta två nya masterkurser.

De studenter som tänkt ta examen

till våras riskerade därmed att få studera

i ytterligare ett år. Nu fann institutionen

en tillfällig lösning (läs nyhetsartikeln på

s 11). Men likadana krockar lär bli allt

vanligare ju mer processen fortskrider.

I NORGE ÄR förändringen i stort sett redan

genomförd. Det har varit möjligt

med hjälp av kraftigt höjda anslag till

utbildningen.

– De ökade tillskotten var troligtvis

helt nödvändiga för att genomförandet

av reformen skulle gå så smidigt som

det har gjort, sa den norska utbildningsminister

Kristin Clement till tidningen

Universitetsläraren tidigare i år.

Även Danmark och Finland har tillfört

nya resurser för omställningen till

Bolognaprocessen.

Det borde vara naturligt att den största

förändringen av högskolan sedan 1970-

talet får kosta pengar. Men i Sverige lärosätena

har inte fått några extramedel på

grund av reformen.

I praktiken kommer

pengarna i stället att tas från undervisningen.

Dagens studenter blir förlorare

– ännu en gång.

Efter trekvarts duckande var frågestunden

över för Leif Pagrotsky. Han log.

– Ni har varit jättesnälla. Jag hade förväntat

mig lite tuffa frågor, sa han.

Det är inte en nöjd utbildningsminister

som Sveriges studenter behöver just nu.