Borgarklassen intar romanen

- in Kultur & Nöje

Efter decennier av litteratur som skildrat livet i samhällets

marginal eller i spillrorna av ett försvunnet folkhem har det

kommit en backlash. Årets hetaste litterära trend är skildringar

från överklassens glamorösa vardag.

Bestsellerromaner som Torbjörn Flygts

Underdog (2001) skildrade arbetarklassens

strävan efter ett bättre liv i ett ännu inte

klasslöst Sverige. Flygt lutade sig mot en

lång och obruten tradition av proletärlitteratur

som började med författare som

Harry Martinsson och Vilhelm Moberg på

1930-talet och som på senare år har upprätthållits

av bland andra Sara Lidman och

Elsie Johansson. Tematiken i den svenska

efterkrigslitteraturen har nästan helt dominerats

av underdogperspektivet.

I den mån elitens liv har skildrats har

det oftast varit moraliserande och kritiskt.

Inifrånskildringar har inte varit undantag.

I diplomatsonen Jan Guillous självbiografiska

Ondskan (1981)

beskrivs överklassen som

ett känslokallt och brutalt

socialt kollektiv. Guillous

polemik är ett exempel på

hur borgerlighetens söner

och döttrar i 68-vänsterns

spår gärna revolterade mot sitt arv.

MEN I ÅR MÄRKS en tydlig skillnad. I populärkulturen

har överklassen varit inne

ett bra tag, med allt från bratsestetiken

som präglat mode och musik till Kanal

5:s livsstilsprogram Dolce Vita. Nu har

trenden också nått skönlitteraturen. Formen

är starkt självupplevd och sträcker

sig från Sigge Eklunds djupt psykologiska

uppgörelse med sin narcissistiske far, tidigare

chefsekonom på SEB och en av Olof

Palmes närmaste män, i romanen Det är

1988 och har precis börjat snöa (Bonniers)

till Denise Rudbergs hedonistiska

Väninnantrilogi (Fischer & Co). Rudbergs

värld består av cocktails, Vuittonväskor

och kindpussar – det är en värld där

problem som inte kan shoppas bort kan

lösas med ståndsmässiga äktenskap.

FÖGA FÖRVÅNANDE har Rudberg jämförts

med Jane Austen, låt vara att parallellen

är lite väl smickrande. Ändå belyser det

en aspekt som är

värd att uppmärksamma:

förhållningssättet

till klass

har genomgått en

förvandling. Borta

är diskursen om den

utsugande eliten – men samtidigt också

glorifieringen av ohämmad lyx och konsumtion

som det uttrycktes i teveserier

som Dallas och Dynasty, eller i Jackie Collins

underhållningsromaner.

Det finns uppenbarligen ett starkt sug

efter litterära skildringar som inte problematiserar

klass på samma sätt som tidigare. Istället blir överklasstillvaron en dekorativ

fond till det personliga dramat.

De gånger jag själv har skrivit något om

min gamla kreolska godsägarsläkt eller

mina barndomserfarenheter från diplomatkretsar

har jag mötts av ett outsinligt

sug efter mer.

Det tycks inte finnas någon gräns

för hur intressant hästpolo och debutantbaler

upplevs idag. Och ju mer

självutlämnande och personligt det

presenteras desto bättre. Det är de intima

erfarenheterna som väcker störst

intresse och som bäst låter sig omvandlas

till litteratur.

DEN SENASTE I RADEN av självbiografiska

överklassromaner är finansmannadottern

Lina Forss Vildängel (Natur och kultur).

Den handlar om en ung överklasstjejs

uppväxt som skilsmässobarn och utspelar

sig växelvis i Stockholm och London

under 70- och 80-talen. Man kan betrakta

den som en elitens motsvarighet till

Underdog.

SAMMA TIDSEPOK frammanas, med tidstypiska

detaljer och populärkulturella

referenser, och i likhet med Torbjörn

Flygt koncentrerar sig Lina Forss på det

intima och vardagliga, på familjelivet,

tonårsångesten, drömmen om lycka.

Moschinoskärp och Hèrmes-sjalar är bara

rekvisitan som skapar atmosfären.

Romankaraktärerna skildras inte som

symboler för ett samhällssystem, utan

som rent mänskliga individer med allmängiltiga

känslor och öden. Klass är

inte längre ett samhällsproblem. Det är

en fråga om identitet.