Stjärnpoet provar haiku

- in Kultur & Nöje

Den svenska estradpoesins största ikon Daniel Boyacioglu

är aktuell med både ny diktsamling och en poetisk

popskiva. I november gästar han Lund.

Daniel Boyacioglu debuterade 2003

med diktsamlingen Istället för hiphop.

Det lyriska språket präglades av invandrarförorternas

hybridkultur, med verser

som lånade av hiphopens rytmiska flöden.

Över en natt blev han en sensation

inom spoken word-poesin och har idag

en stjärnstatus som bara överträffas av

Bruno K Öijer.

BOYACIOGLU ÄR EN rastlös poet som ständigt

söker efter nya uttryck. Hela hans

verk kan betraktas som en fortlöpande

mognadsprocess: från de pubertala

ordsvadorna han skrev i tonåren som

huspoet för nättidningen Sourze, via

bokdebuten som blev estradpoesins bibel,

till Haikupunchline, hans tredje och

nyutkomna diktsamling. I den möter

man en seriösare, mer eftertänksam och

för den delen också bittrare Boyacioglu.

Bildspråket är mer förfinat än tidigare

och förebilderna är modernisterna snarare

än rapparna. Här finns en eftertänksamhet

som följer av berömmelsen och

ett sökande efter nya poetiska rötter:

”de små ordens dynamik/ gör de stora

statiska”.

JAG TYCKER MIG märka en distansering

från hiphopkulturen och frågar Daniel

Boyacioglu om han tröttnat på att kallas

för hiphop-poet.

– Skrivandet kontrollerar jag inte, det

blir vad det blir. Men jag är kritisk mot

alla prefix som man sätter på poeter och

författare. Det jag gör är poesi och det

räcker med att säga det, svarar han.

Recensenter och

journalister har

gärna stoppat in

Daniel Boyacioglu

i ”ung och arg-invandrare”-

facket.

Genom att definiera

hans poesi som förortskultur har media

marginaliserat honom från litteraturens

mittfåra, från det etablerade. Att detta är

något som irriterar honom märks tydligt i

många av dikterna i Haikupunchline (Hur

jag än färdas mot eller tar mig till/ med

journalisten avtalad plats/ tar jag mig

från: en verklighet/ till: ett efterblivet

missfoster/).

I DEN NYA diktsamlingen finns mycket

av Boyacioglus karakteristiska spoken

word-stil kvar, men en för honom ny

och minimalistisk

diktform introduceras

också.

– Jag upptäckte

vissa likheter mellan

haikun, som

är en urgammal

och mycket högaktad poesiform, och

punchlinen, som inte har någon förankring

alls i poesin. Genom att förena dessa två har jag uppnått vad jag tycker

är den optimala formen: Haikupunchlinen,

förklarar Daniel Boyacioglu sin

nya stil.

I slutet av oktober släpper han också

skivan No Hit Wonder med tonsatta

dikter, bland annat ur Haikupunchline

och kommer till Lund som förband till

Robin i november.

– Det blir en ny grej, berättar han entusiastiskt.

Jag kommer framförallt att

sjunga material från min kommande

skiva ackompanjerad av gitarr. En form

av uppdaterad visa, kan man säga. Jag

vill kalla det för ett popprojekt.