Det är fel av Lus att driva
kampanj mot avgifter, menar
Per Ranstam på Lundaekonomerna,
som tycker att universitetet bör införa
studieavgifter för studenter
utanför EES-området.
Lundaekonomerna tycker att
Sverige bör införa avgifter för
studenter utanför EES-området.
Varför är Lundaekonomerna inte
motståndare till avgifter som vissa
andra kårer i Lund? Är vi giriga,
vi är ju trots
allt ekonomer?
Tycker vi
sämre om folk
utanför EES?
Nej, det gör
vi inte. Och
giriga, avgör själv.
Vi tycker fortfarande att utbildning
ska vara gratis för personer
som kommer från EES- området.
Vi tror inte heller att det
finns någon dold agenda bakom
de planer om avgifter som nu
smids på utbildningsdepartementet.
Men det är tydligt att
de konspirationsteorierna härjar
i delar av LUS-styrelse.
Med Bolognaprocessen ökar
internationaliseringen, vilket är
bra. Men det är naivt att tro att
utbildning är något som stater
inte konkurrerar med.
Utbildning har ett värde, det ger
en konkurrensfördel och det är något
som studenter som kommer
till Sverige bör betala för. Tror ni
att studenterna som kommer hit
är döttrarna till den fattige bonden
på landet? Tror ni att den kunskap
de för med sig hem skall användas
till att bygga upp produktion för
inhemsk tillverkning?
Eller är det
kanske så att de
som kommer
egentligen kan
betala för sig
och att utbildningen kommer att
användas till att bygga upp forskning
och fabriker som kommer att
konkurrera med vår.
VI LEVER I EN globaliserad värld,
det får vi acceptera. I denna värld
råder konkurrens och ett medel i
kampen är kunskap. Den har ett
värde, och studenterna och det
land som de kommer i från bör betala ett pris eftersom kunskapen
ger dem mångdubbelt tillbaka.
I USA och Storbritannien är det
inte ovanligt med universitet där
studentpopulationen till mer än
hälften består av utländska studenter.
I och med Bolognaprocessen, där fler kurser ska ges på engelska,
kommer fler att söka sig till Sverige.
Att då inte ta betalt för utbildning,
vore att skjuta sig själv i foten. I så
fall skulle vi ge bort utbildning som
många stater i dag tar betalt för.
Det skulle bidra till att försämra vår konkurrenskraft. Vill vi det?
Men är inte utbildning en
mänsklig rättighet, invänder
någon. Jodå, det är en mänsklig
rättighet att lära sig läsa, skriva
och räkna. Men det är knappast
en rättighet att lära sig hur man tillverkar mobiltelefoner och
bilar till låg kostnad och hög
kvalité.
Jag vill egentligen inte agera
i den här frågan. LUS har betydligt
viktigare uppgifter att
sköta. Helt klart tar avgiftsfrågan
tid från andra viktiga
frågor: Bolognaprocessen, den
höga arbetslösheten bland akademiker,
bostadsfrågan och
kvalitén i undervisningen.
DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT att
LUS väljer att lägga krut på
en fråga där kårerna inte är
eniga. Det agerandet gör det
definitivt inte enklare för kårer
som är skeptiska till LUS
att motivera sitt engagemang
i samarbetsorganet.
PER RANSTAM
ORDFÖRANDE
LUNDAEKONOMERNA