Kris i förkunskaper

- in Ledare
@Lundagård

Larmrapporter om den dåliga kvaliteten inom högskolan duggar tätt.

Men problemen grundläggs redan i gymnasieskolan.

I våras läste jag A-kursen i sociologi här i

Lund. I efterhand känns det mest som en svindyr tipspromenad.

För att klara skrivningarna räckte det att kryssa

rätt på ett 40-tal flervalsfrågor. Med ex-tentorna till

hjälp gick det utmärkt att få godkänt utan att ens

öppna kurslitteraturen.

Tyvärr är jag inte ensam om mina erfarenheter.

 

Kraven som ställs på universitetsstudenter blir

allt lägre. Men problemen hänger inte bara ihop med bristande

ekonomiska resurser. En förklaring är också att eleverna inte

lär sig tillräcklig mycket i gymnasiet.

I slutet av november presenterade Skolverket rapporten

Väl förberedd? där 1 600 lärare vid universitet och

högskolor fått bedöma färdigheterna hos studenter

från gymnasieskolan.

Mer än hälften av lärarna anser att

studenternas förkunskaper försämrats de senaste fem, tio

åren. Störst är bristen när det gäller

förmågan att analysera och problematisera. Men många är

inte heller tillräckligt duktiga på att läsa och skriva, anser

lärarna.

 

Resultatet blir att högskolorna och universiteten

tvingas sänka sig till gymnasienivå.

Till exempel inleds A-kursen i nationalekonomi numer med tre

poängs tragglande av gymnasiematte.

Inger Enkvist, professor i spanska vid Lunds universitet, la

tidigare i år fram en rapport om situationen för

språkundervisningen: Trängd mellan politik och pedagogik.

Den visar tydligt hur studenternas förkunskaper blir

allt sämre. En språklärare berättar i rapporten att han

på A-nivån i dag lär ut det som tidigare lästes in

på högstadiet och att B-nivån innehåller

gymnasiekunskap.

Samtidigt erbjuder många språkinstitutioner

snabbkurser i grammatik som fjortonåringar tidigare klarade.

Rapporten visar också att betyget godkänd i

kärnämnena långt ifrån alltid betyder att man har

kunskaper nog att klara högre studier.

 

Kunskapsluckorna fortplantar sig uppåt i

utbildningssystemet och på sikt betyder det lägre kvalitet även

på forskarutbildningen.

Problemet med dåligt förberedda studenter

måste givetvis lösas redan i grund- och gymnasieskolan. Kraven

för godkänt måste bli högre och statusen på

läraryrket måste höjas. I dag söker sig allt färre

unga med höga betyg till yrket.

Redan nu kan dock universiteten och högskolorna

själva höja kraven i sin undervisning. Men de behöver

draghjälp av staten.

Fördelningen av pengar till universiteten bör ske

med sikte på kvalitet.

 

I dag får lärosätena i stället

hälften av sina medel beroende på hur många poäng

studenterna tar. Men det är alltför enkelt för institutioner att

sänka kraven och därmed förbättra ekonomin, det är

både Riksrevisionsverket och Inger Enkvist eniga om.

En bieffekt av dagens system är de rena

nybörjarkurser som ges på de flesta lärosäten i Sverige.

Vid Lunds universitet kan man till exempel läsa – och få

högskolepoäng – för grundkurser i franska och ryska .

Det är inte en uppgift för universiteten.

 

Tyvärr är inte de förändringar av

resurstilldelningssystemet som regeringens utredare föreslog i somras

tillräckliga. Att en dryg tredjedel av lärosätenas pengar

föreslås ges i grundersättning utan krav på

studentprestation är ett steg i rätt riktning, men förmodligen

inte tillräckligt för att pressade institutioner  ska undvika att göra enkla tentor

även i fortsättningen.

Förändringarna är än mer

nödvändiga i ljuset av Bolognaprocessen. Om bara ett och ett halvt

år kommer den svenska utbildningen ha anpassats till europeisk standard.

Svenska studenter kommer att tävla med europeiska om arbete och platser

på masterprogram. Då räcker det inte med att ha besvarat

flervalsfrågor på universitetet.