Blivande socionomer
får inte lära sig tillräckligt om homo- och bisexuellas
situation.
Samma brister konstaterades
redan för 20 år sedan.
HomO – ombudsmannen mot diskriminering på grund
av sexuell läggning – har granskat socionomutbildningarna på
sju lärosäten i Sverige, bland annat den vid Socialhögskolan vid
Lunds universitet.
Ingen
förbättring på 20 år
HomO fann bland annat att begreppen homosexualitet,
bisexualitet, homofobi eller sexuell läggning inte fanns nämnda i en
enda av de 90 utbildningsplaner man undersökte.
– Socionomer möter människor med olika behov
och ofta i känsliga situationer. Då är det viktigt att de har
rätt kunskap för att bemöta alla människor. Man kan inte se
alla utifrån en heteronorm, säger Marie Lindberg,
utvecklingsdirektör vid HomO.
Redan för 20 år sedan konstaterades det i en
undersökning att socionomutbildningarna hade stora brister i undervisning
om homo- och bisexuellas situation.
Då bedrev endast ett lärosäte undervisning
om homosexualitet – dessutom på ett negativt sätt.
Fempoängskursen hette ”avvikande beteende”.
HomO:s slutsats i rapporten är att ingen
förbättring skett på drygt 20 år.
– Vi blev besvikna över resultatet den här
gången, men det var inte speciellt överraskande. Vi hade fått
indikationer om dessa brister
på socionomutbildningarna, säger Marie Lindberg.
Ska skriva till
ledningen
Tove Svensson, socionomstudent och ordförande i
Socialhögskolans studentkårs Jämlik-utskott, tycker inte att
utbildningen varit tillräcklig.
–
Frågor som rör homo- eller bisexualitet kommer upp först
när vi studenter tar upp det. Några lärare gör det
på eget initiativ, men det är få, säger Tove Svensson.
Jämlik-utskottet är på väg att skriva
utbildningsledningen och kräva bättring med anledning av HomO:s
rapport.
– Det som gjorts hittills är absolut inte
tillräckligt. Vi vill ha konkreta svar på hur man tänker ta upp
sexualitet på ett bra sätt i
utbildningen, säger Tove Svensson.
Karin Lenz, studierektor vid Socialhögskolan i Lund,
uppskattar att HomO visar bristerna i utbildningarna. Samtidigt menar hon att
man visst behandlar frågor som rör sexualitet, till exempel
homosexualitet.
– Jag tycker inte att vi är bra, men vi sliter
med det. En delförklaring kan ligga i att tidigare utbildningsplaner
skrivits mer generellt. I utbildningsplanen 2007 kommer vi att specialisera oss
mer, säger Karin Lenz.