Utländska
studenter har ett värde som Sverige bör betala för, skriver
studenten Martin Svalin och kritiserar Lundaekonomernas argument för
studieavgifter.
På avvägar fick jag höra att Lundaekonomerna
inte tycker som majoriteten av Lunds studentkårer i avgiftsfrågan.
Jag studerar själv nationalekonomi, och blev intresserad. Lundaekonomerna
måste ha helt andra förutsättningar än övriga
kårer att analysera frågan, tänkte jag. Själv har jag
inte lyckats dra några slutsatser utifrån ekonomisk teori, det var
allt för svårt att väga de positiva externa effekterna mot de
kostnader högskolorna har för varje student. I stället har jag
tagit ställning mot avgifter av rättviseskäl – och
sådant kan man alltid tvista om.
Så fick jag till slut läsa Lundaekonomernas
argument i Per Ranstams insändare (”Fel att Lus driver
avgiftsfrågan”) i förra numret av Lundagård. Jag
måste säga att jag blev besviken.
Ranstam skriver: ”Att då inte ta betalt för
utbildning vore att skjuta sig själv i foten. [… ] Det skulle bidra till
att försämra vår konkurrenskraft.” En bild målas
upp av att det är ett nollsummespel, där vi måste bevaka
vår kunskap så att inte andra länder får ta del av den.
Jag får intryck av att Lundaekonomerna har gått
på en magkänsla: de tar våra jobb! Det kan sammanfattas med
ett ord: protektionism.
Min egen magkänsla är att utomeuropeiska studenter
gör min utbildning värdefullare. Jag vill ha fler utländska
studenter som kursare, från alla världens hörn. Och när
dessa studenter reser hem och startar fabriker och bygger upp forskning, som
Per Ranstam fruktar, så kanske de anlitar en svensk underleverantör
eller anställer svenska forskare. De har träffat svenskar och vet vad
vi går för. Och kanske har de träffat mig, och ger mig
möjligheter som jag inte skulle ha haft annars.
Vems magkänsla ligger närmast verkligheten? Det
låter som ett utmärkt ämne för en ekonom att
undersöka empiriskt.
Själv tycker jag att Lundaekonomernas analys är
alldeles för onyanserad och jag förstår faktiskt inte
varifrån den kommer. Inte är det från ekonomisk teori i alla
fall. Ranstam skriver: ”Utbildning har ett värde [… ] och det
är något som studenter som kommer till Sverige bör betala
för.” Men utländska studenter har också ett värde
och det bör Sverige betala för.
Martin Svalin
ekonomistudent