Tyskt avantgarde, animerad film och Jeanne Moreau. Så kan Filmstudions vårprogram sammanfattas.
Med Francois Truffauts film Jules och Jim (1962) fick Jeanne Moreau sitt stora internationella genombrott. Filmen börjar i Paris före första världskriget. Dagdrivarna Jules och Jim delar på allt – till och med kärleken till den vackra Catherine spelad av Moreau.
Truffauts triangeldrama ingår i Lunds studenters filmstudios retrospektiv över Jeanne Moreau. Lite snopet att en så viktig serie bara innehåller fyra filmer när Moreaus filmkarriär sträcker sig över ett halvt sekel. Disneyanimatören Tim Burton och skräckfilmsregissören David Cronenberg får mycket mer utrymme i vårprogrammet.
Men detta balanseras av serien med den inte lika publiktillvände regissören Rainer Werner Fassbinder. Han avled, bara 37 år gammal, i sprit och tablettmissbruk och lämnade en omfattande produktion av samhällsengagerande och moraliskt utmanande filmer efter sig. Fassbinders kanske mest kända film Matrosen och stjärnan (1982) vibrerar av homoerotik och kåta sjömän.
Men ingen av Fassbinders filmer når upp till Jules och Jims lättsamma charm. Jeanne Moreau blev med filmen något av en förebild för 60-talets frigjorda kvinnor. Och själv odlade jag – efter att ha sett filmen – samma mustasch som den långe och smale Jim.